Livet med Endometriose!!

I mange år har jeg slitt med sterke rier, opp til flere uker i måneden. Disse riene er så intense, og det som følger med da er kvalme og oppkast. Du kan også få en reaksjon etter en rie, som diare, kvalme, oppkast og utmattelse. En rie kan variere fra person til person. Hos meg varer en rie alt fra 10 til 20 min. En rie kan begynne som lett murring og deretter øke å bli kraftigere, du kan i tillegg også få kraftige blødninger. For ca 3 år siden ble det oppdaget at jeg hadde noen flekker/sammenvoksninger i magen. Jeg fikk da vite at jeg hadde sykdommen Endometriose, som jeg nok har hatt i flere år. Disse flekkene kan tas bort med en kikkhullskirurgi, som vil være det beste for meg. Flekkene kan komme tilbake selv om du opererer det bort siden Endometriose er en sykdom. Operasjonen gir også mulighet for å fjerne arrvev og organer som har festet seg til hverandre på grunn av bettennelsen. Først blir det ny kontroll igjen denne måneden, for å få litt informasjon om selve operasjonen, som jeg virkelig ser frem til.

Noen fakta om Endometriose

Endometriose er en tilstand der livmorslimhinnen eller vev av samme type begynner å vokse utenfor livmoren, for eksempel i bukhulen.

Lidelsen ses hos ca 2-4% av alle kvinner, og oftere hos kvinner som ikke har født

Noen lever bra med Endometriose uten noen form for plager, mens andre lever et smertefult liv med uutholdelige smerter.

Det er lite kjennskap til hvorfor noen får Endometriose.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg