Elsk det som gjør deg unik!!!

Som barn var jeg veldig syk og måtte derfor prøve ut flere typer medisiner, for å finne noen som skulle virke. Noen hjalp for en periode mens andre hjalp ikke. Min mamma har i flere år skrevet ned noen behandlinger som jeg har prøvd ut, som jeg har forklart litt om. Jeg kom jeg over disse bildene av meg som barn, som jeg velger å dele med dere i dag. Det hører med både gode å dårlige perioder når du er syk, som på noen av bildene da jeg gikk på høye doser med kortison, i tillegg til andre typer med medisiner. Noe som hører med da, er runde kinn og rundt ansikt. Etter nedtrapping ble ansiktet smalere og kinnene borte.

Listen over noen av medisinene jeg har prøvd ut er blant annet:

Imurel som har effekt mot visse sykdommer som forårsakes av at immunforsvaret angriper kroppens eget vev, som f.eks reumatoid artritt.

Sendoxan brukes i hovedsak for ulike krefttyper, men også for leddgikt.

Sandimmun for bettennelse. Bivirkningene jeg fikk av denne var sår og blødninger rundt øyne og munn.

Naprosyn for Feber og bettennelsesdempende.

Ercoquin for bettennelsesdempende.

Sandoglobulin intravenøst for immunforsvaret vist du har svakt immunforsvar.

Kalk og spray for benskjørhet.

Floradix og Multi C vitamin for jernmangel og vitamin.

Periactin for å stimulere appetitten på undervektige personer, men brukes også for feber.

Globentyl for feber, bettennelsesdempende og smertestillende.

Enbrel som er i sprøyteform, som er for bettennelse og feber.

Miacalcic nesespray for å forhindre benbrudd.

Leukeran som er cellegift. Kan gis i periodevis 5-7 dager hver måned i et halvt til 1 år, kan suppleres med steroid eller immunterapi Brukes til behandling av visse krefttyper, men kan også brukes til leddgikt.

Dette er noen av medisinene som jeg har prøvd ut i årene som jeg har vært syk. Noen gikk jeg på over en kort periode og andre brukte jeg over lengre tid. Jeg har forklart litt om de forskjellige medisinene og hvordan de virker. De kan virke forskjellig alt etter sykdom og person. I situasjoner som dette er det viktig å ikke miste seg selv, men heller være takknemlig for den du er og for at ting ble så bra som de gjorde.

Jeg vil igjen takke foreldrene mine og familien rundt meg, legene og sykehuspersonalet for at de var der og kjempet for meg når jeg selv ikke kunne.

Her er jeg ca 10 måneder gammel

Dette er fra min første innleggelse på Revmatisme sykehuset i Oslo. På dette bildet er jeg 2 år ca. ( Jeg kunne vist sikle like mye som alle andre barn )

Her får jeg blodoverføring som jeg også måtte ha i tillegg til andre medisiner. Bildet er fra 94

Her får jeg intravenøs medisin i 94. Som dere ser på bildet er ansiktet og kinnene runde etter flere typer med medisiner.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg