Hva skjer når du havner på isolat??!

Det å beskrive dette å denne følelsen er skremmende. Ordet frykt og redsel er det som beskriver følelsene mine mest. Jeg hadde ingen anelse og visste ingenting om dette. Det var heller ingen andre som visste noe om det. På grunn av leddgikten og medisinene jeg gikk på var det livstruende for meg. Jeg fikk rask hjelp når vi skjønte hva det var, uten den hjelpen vet jeg ikke hva som kunne skjedd. Symptomene var, huden som brant, det stakk, og ristet. Jeg stivnet av smerten. Det var så vondt, jeg bare gråt å gråt. Jeg hadde et stort rødt merke på innsiden av låret, som klødde og ga disse smertene. Jeg havnet på isolat, og fikk ikke lov til å forlate romme på 3 dager. Jeg hadde med meg mamma som var der med meg hele tiden. Jeg var bare 10 år når jeg fikk Helvetesild, som da ikke er vanlig. Det var derfor vanskelig å vite noe om dette når det var så sjeldent. Det ble 3 dager med intravenøs behandling og tabletter i tillegg. Tablettene jeg fikk het Zovirax og hadde en fascinerende blåfarge. På rommet var det lite å gjøre, men jeg fikk i det minste laget noe påskepynt for å få tiden til å gå. Påskepynten ga jeg bort til foreldrene mine, som de fremdeles har 🙂

Da jeg var 13 år fikk jeg helvetesild for andre gang, da begynte det først på siden av midjen og deretter spredde det seg rundt magen. Selv om det var alvorlig, var det nok med bare tabletter denne gangen. De fikk ordnet det slik at noen fra familien kjørte for å hente medisinen, og tablettene stod de klar med i døren på sykehuset. Noen dager etter måtte jeg ha en ny kur med Zovirax på grunn av lillesøsteren min hadde fått vannkoppene. I dag vet jeg ikke hvordan det hadde vært, men redselen for å få det igjen gjør at jeg holder meg borte fra personer som har vannkopper.

For dere som lurer å ikke vet noe om denne sykdommen, så har jeg skrevet ned litt informasjon til dere her!

Helvetesild kan ramme alle aldersgrupper, men ses hyppigst hos personer over 50 og 60 år, og hos personer med nedsatt immunforsvar.

Helvetesild kan være et tegn på at immunforsvaret ikke fungerer som det skal på grunn av en annen sykdom

Det er likevel sjelden at unge mennesker får helvetesild, da det normalt oppstår hos personer over 60 år.

Hos rundt 90 prosent går helvetesild til ro i løpet av en måned etter at symptomene har begynt. De fleste mennesker får kun et enkelt eller to tilfeller av helvetesild.

Symptomer på helvetesild

Et par dager før utslettet bryter ut, klør det og er smertefullt i et avgrenset område av huden. Deretter blir hudområdet rødt med små knuter og væskefylte blærer. Utslettet kan være svært følsomt og smertefullt. Man kan oppleve prikking eller smerte i et hudområde som forverres ved berøring.

Etter at vannkoppene er over, legger viruset seg i dvale i nerveknuter i kroppen. Vanligvis ligger virus i nervecellene i mange år uten å skape problemer, fordi immunforsvaret holder dem i sjakk. Men viruset kan senere aktiveres og krype ut langs en hudnerve. Det skjer gjerne når immunforsvaret er svekket, på grunn av alder, psykisk stress eller sykdom. Langs hudnerven blir det utslett.

Prognose

Utslettet ved helvetesild forsvinner i løpet av to til fire uker. De små blemmene brister, får skorpe og gror. Noen ganger etterlater de arr eller fargeendring i huden.

Hos noen kan det i uker eller måneder etter at skorpene har falt av, være store smerter i området. Det er disse smertene som er den egentlige helvetesilden (postherpetisk neuralgi)

Helvetesild blir på tysk kalt for "Gürtel Rose", som betyr "belterose". Dette er et passende navn, da sykdommen normalt fremstår som et belte av røde utslett som gjerne følger nerven som kommer fra ryggmargen. I svært få tilfeller kan viruset også spre seg fra nerven og til andre deler av kroppen, men dette skjer kun hos pasienter med et svært lavt immunforsvar.

For personer med svekket immunforsvar som med visse kreftsykdommer, beinmargssykdommer, personer som får behandling med cellegift eller med høye doser med kortison, personer med hiv eller andre immunsvekkelser får lettere helvetesild enn andre. Hos noen kan helvetesilden også få en alvorligere form. Personer som har svekket immunforsvar bør derfor ta kontakt med lege ved mistanke om utbrudd av helvetesild.

Det kan for eksempel slå ut rundt midjen, på brystkassen eller i ansiktet.

Behandling

Immunsupprimerte og pasienter under cytostatikabehandling som får utslett med vannkopper/helvetesild, bør innlegges, overvåkes for organkomplikasjoner og starte med aciklovir 10 mg/kg x 3 intravenøst.

Slik behandling må settes i gang så raskt som mulig etter utslettets frembrudd, og vanligvis innen 2-3 døgn for å være effektiv. Behandlingen forkorter sykdomsforløpet, og kan muligens minske sjansene for vedvarende nervesmerter. Helvetesild er en ekstremt smertefull, ubehagelig sykdom. Symptomer føler ofte uutholdelig, For smerter relatert til akutte tilfeller av helvetesild. Opioder er vanligvis nødvendig. ( Som foreksempel morfin med flere )

Påskepynten som jeg laget når jeg var 10 år, som ser sånn ut 🙂

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg