Min erfaring med korsett!!

Et korsett kan være både bra og dårlig. Med dårlig mener jeg de som bruker korsett daglig, som sover med det over flere år. Ribbeinene vil da bli forskjøvet mot organene og kan gi alvorlige konsekvenser, som å punktere et eller flere organer. Et korsett skal sitte stramt og skal ikke gi plager eller ubehag.

Jeg skulle bare legge meg bakover i sengen, det ble for brå bevegelse, jeg kjente det knaste i ryggen.

Jeg var 11 år, liten og spe. Jeg fikk benskjørhet og brudd i ung alder, på grunn av barneleddgikten og høy dose med Prednisolon. Jeg måtte derfor bruke korsett. Korsettet ble spesialtilpasset til meg, et lite korsett med reimer, som var blått og hvitt. Det var stramt, noe det skulle være, men ikke ubehagelig. Korsettet måtte jeg bruke hver dag over lengre tid, for å få bruddene i ryggen til å gro. Ryggbrudd var smertefullt. Jeg klarte ingenting selv og måtte ha hjelp til å sitte og ligge. Jeg klarte heller ikke å gå. Det var vondt å puste, vondt å snakke. Alt var vondt. Det var en deilig følelse, når jeg fikk korsettet på meg, jeg klarte å puste lettere med dette rundt meg. Jeg gikk også på Miacalcic nesespray og kalk tabletter for å forhindre flere benbrudd. Det tok tid før bruddet i ryggen ble bra igjen, men med medisinene og korsettet så hjalp det godt i perioden når jeg brukte det.

Jeg tok flere bentetthet tester og målinger for å sjekke hvordan brudde så ut, for å sjekke om medisinene og korsettet hadde hjulpet. Noe det gjorde, selv om det tok tid.

Bonny <3<3

Vist noen lurer på dette med benskjørhet, så har jeg skrevet ned litt informasjon som dere kan lese. Kanskje er det flere av dere som kjenner seg igjen i noe av dette!

Osteoporose hos barn!

Osteoporose er en tilstand som fører til tap av bentetthet eller mangelfull bein vekst, noe som resulterer i svake bein. Selv om det er mer vanlig hos eldre voksne, kan det påvirke barna. Det oppstår vanligvis i alderen mellom 8 og 14, men kan forekomme når som helst under vekst.

Årsaker

Osteoporose hos barn kan være forårsaket av en underliggende tilstand som for eksempel diabetes eller nyresykdom. Det kan også være en bivirkning av visse medisiner, inkludert antiepileptika eller kortikosteroider. En stillesittende livsstil eller kalsium og vitamin D-mangel kan også føre til osteoporose.

Symptomer

Osteoporose kan føre til mer hyppige brudd. Barna kan også klage over milde smerter i hele kroppen. En sjelden form kalt idiopatisk juvenil osteoporose kan føre til rygg, hofte og fot smerter. I mange tilfeller, er osteoporose en stille sykdom, betyr det ikke har noen symptomer.

Diagnose

X-stråler og bentetthet tester er utført for å diagnostisere osteoporose. Blodprøver for å måle nivået av kalsium og kalium kan også bestilles.

Behandling

Behandling består av å opprettholde en passende kroppsvekt, utføre vekt-bærende øvelser for å styrke kroppen, minimere koffein inntak og ta vitamin D og kalsiumtilskudd. Hvis den underliggende årsaken er en annen sykdom, fokuserer behandling på herding eller minimere virkningen av denne tilstanden.

Risikofaktorer knyttet til beinskjørhet/osteoporose 

Det er ingen tidlige symptomer, men flere risikofaktorer: 

* Beinbrudd, som kommer av seg selv eller ved veldig liten belastning, for eksempel om man snubler.

* Et knekk i ryggen med plutselige, kraftige smerter.

* Tidlig overgangsalder.

* Lav kroppsvekt, beinskjørhet i familien

* Lengre tids behandling med prednisolon (over tre måneder) eller annen medisin, som kan avkalke beinene.

* Sykdommer som kan medføre osteoporose ( revmatiske lidelser tarmsykdommer)

Sykdommen er sjelden før 55-årsalderen. Kvinner rammes oftere enn menn. Når man har beinskjørhet, får man lett beinbrudd, spesielt i ryggen, i håndleddet og i lårbeinshalsen. Beinskjørhet er en kronisk sykdom, men det finnes medisin som kan øke beinas kalkinnhold og nedsette risikoen for nye beinbrudd.

Hvorfor får man beinskjørhet? kroniske sykdommer som (gikt, bronkitt, noen tarmsykdommer, cushings syndrom) mistenkes alle for å gi beinavkalkning. Lengre tids behandling med binyrebarkhormon (prednisolon) øker risikoen for beinskjørhet – er dosen under 7½ mg om dagen er problemet ikke så stort. ( Jeg lå på alt fra 15-30 mg med prednisolon da )

Det er i hovedsak tre måter å behandle ryggbrudd på:

1. Smertelindring og mobilisering

2. Konservativ behandling med korsett som avstiver og avlaster bruddet, og dermed smertelindrer og muliggjør mobilisering for tilheling.

3. Operativ behandling med avstiving med skruer og stag

Korsettbehandling

Et ortopedisk korsett gir støtte til ryggen og minsker smertene mens bruddet gror. En bruker vanligvis et 3-punktskorsett i behandling av ryggbrudd. Under innleggelsen tar en fysioterapeut mål, bestiller og tilpasser korsettet.

En skal ta av og på korsettet liggende i sengen, og bruke det når en ikke ligger. Korsettet tillater alminnelig aktivitet, men det er viktig med balanse mellom aktivitet og hvile.

Korsettbehandling varer vanligvis i ti uker. De første seks ukene skal en bruke korsettet hele tiden utenom når en ligger i sengen. Fra seks til ti uker skal korsettet gradvis brukes mindre, samtidig som en skal trene etter instruksjoner fra fysioterapeut for å øke styrke og stabilitet i ryggen. Etter ti uker kan en starte med vanlig aktivitet uten restriksjoner.

Ved utskriving fra sykehuset får du med henvisning til fysioterapeut, med oppstart seks uker etter skaden. Vanligvis er det behov for smertestillende i to til fire uker. Det er kontroll med røntgen etter seks uker, ti uker og ett år etter skaden. Ved mye plager vil det være behov for tettere oppfølging.

Ved korsettbehandling kan du dusje med korsett (3-punktskorsett) de første seks ukene. Det er lurt å dusje om kvelden og la korsettet tørke mens du sover.

De fleste traumatiske ryggbrudd er lokalisert i overgangen mellom brystdelen av ryggen og korsryggen. Mange eldre kan få ryggbudd etter mindre påkjenninger eller fall, og for denne pasientgruppen er benskjørhet (osteoporose) ofte en bakenforliggende årsak.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg