De 2 verste opersjonene jeg har hatt!!!

Jeg har hatt veldig mange operasjoner og synes ikke operasjoner er noe særlig vondt. Av alle de jeg har hatt er det kun 2 av dem som virkelig har vært smertefulle. Som vist på bildene kan dere se arrene fra disse to operasjonene.

Den ene operasjonen jeg hadde, som var smertefull var da de måtte inn i hoftekammen og skjære ut en bit og deretter plassere beinet i håndleddet. Det som var verst var smertene fra hoften, fra der de hadde tatt ut beinet.

Den andre operasjonen jeg hadde, den mest smertefulle av dem alle var når de fjernet flere muskelknuter fra livmoren. Operasjonen ble gjordt med keisersnitt i 2015. Jeg lå i sengen hele dagen, og kunne ikke gå. Det stakk, det dunket, det brant og i tilegg ble jeg også dårlig av denne operasjonen. Jeg lå å var kvalm hele dagen og holdt på å spy hele tiden. Jeg fikk kvalmestillende, men det hjalp ikke. Jeg fikk etterhvert en annen type kvalmestillende, som da hjalp og jeg sovnet etter det. Jeg hadde besøk også men klarte ikke å snakke. Dagen etter var jeg i bedre form og fikk lov til å reise hjem. Det tok tid før jeg ble helt god. Jeg ble fortalt at operasjonen hadde vært vanskelig, jeg hadde sagt ja på forhånd til at de kunne åpne meg på langs vist det hadde vært nødvendig, jeg fikk bare dette lille arret og var fornøyd med det. På bildet kan dere se arret jeg fikk fra keisersnitte, som jeg syns har blitt veldig fint.

Av alle de operasjonene jeg har hatt er disse to de verste!

Jeg har skrevet ned litt informasjon til dere om hva muskelknuter er og behandling.

Hva er muskelknuter i livmoren?

Muskelknuter i livmoren er godartede knuter, som består av muskler og senelignende vev i livmoren. Knutene kan sitte overalt i livmoren.

Symptomer kan være kraftige menstruasjonsblødninger og menstruasjonssmerter

Hvordan forløper sykdommen?

Muskelknuter er alltid godartede, og de skal kun behandles hvis du har sjenerende symptomer.

Hvem får sykdommen?

Muskelknuter er sjeldne før 20-årsalderen, men de er hyppige i alderen mellom 35 og 45 år. Man regner med at hver tredje kvinne utvikler muskelknuter innen 50-årsalderen.

Hva er årsaken til muskelknuter i livmoren?

Årsaken til at man utvikler muskelknuter er ukjent, muligens er det arvelig. Muskelknuter krever kvinnelig kjønnshormon (østrogen) for å utvikle seg. veksthormon og progesteron. Østrogen og veksthormon stimulerer veksten av myomer, mens progesteron hemmer veksten. Det betyr at de skrumper av seg selv etter overgangsalderen, når hormonmengden faller.

Graviditet, bruk av p-piller og røyking kan redusere risikoen for muskelknuter, mens overvekt og hormonbehandling i klimakteriet øker risikoen. 

Symptomer

Som regel merker du ingenting til muskelknutene, men avhengig av størrelse og plassering kan de gi symptomer. Det hyppigste symptomet er kraftige og evt. langvarige menstruasjoner. Andre opplever en tyngdefornemmelse i underlivet – det er spesielt hvis muskelknutene er store og trykker på blæren eller tarmen. Hvis muskelknutene vokser inn i livmorhulen, kan de medføre at du blir steril.

Man regner med at over halvparten av alle kvinner over 40 år har slike muskelknuter. Ved menopausen, når kvinnen har sin siste menstruasjon og går inn i overgangsalderen, er muskelknuter påvist hos cirka 70 prosent av alle kvinner.

Som regel vil det ikke være nødvendig å fjerne disse knutene, da de ikke er farlige i seg selv.

– Knutene fjernes bare dersom de er blitt veldig store, og gir smerter eller trykksymptomer. Dersom man har en livmor som er kraftig forstørret og har mange knuter, så kan man vurdere å fjerne hele livmoren. Men dette vil gjøres i samsvar med pasienten, og kommer an på alder og om kvinnen har født barn.

Kirurgi

Kirurgisk behandling av livmorknuter kan hjelpe mot symptomer som kraftige menstruasjoner. Det finnes flere operasjonsalternativer. Du må snakke med legen din om hva som er riktig for deg.

Ved én type operasjon fjerner man kun livmorknutene. Dette kalles et myomektomi. Du beholder da livmoren, og kan fremdeles få barn. Ikke alle myomer er egnet for denne operasjonen. Det spørs hvor de sitter, hvor mange de er og hvor store de er.

Denne operasjonen kan i enkelte tilfeller gjøres med kikkehullsteknikk, det vil si små snitt. Man går så inn og fjerner kun muskelknutene, og lar livmoren stå igjen.

Dersom man velger åpen teknikk legger mann et snitt som ved keisersnitt, det vil si i bikinilinjen. ( Som ble gjordt på meg )

I noen tilfeller må kvinnen fjerne hele livmoren for å bli kvitt alle knutene.

Graviditet, bruk av p-piller og røyking kan redusere risikoen for muskelknuter, mens overvekt og hormonbehandling i klimakteriet øker risikoen. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg