Avstiving av ledd!!! (Artrodese)

I dag tenkte jeg å fortelle dere litt om Artrodese, og hvordan det kan kjennes ut

Det første leddet som ble avstivet på meg var høyre ankel. Jeg måtte gå med gips i 3 måneder, noe jeg syns var vanskelig. Det gikk bedre etterhvert, men det var utrolig deilig når jeg fikk av gipsen og kunne bruke foten som normalt

Det andre leddet som ble avstivet var høyre håndledd, dette ble gjort i 2009. Før håndleddet ble avstivet prøvde jeg først protese. Protesen lå fint til inni håndleddet, men musklene i hånden var ikke sterke nok og jeg klarte ikke å trene opp muskulaturen. Jeg trente mye men jeg fikk ikke tilbake styrken. Håndleddet ble tilslutt helt skjevt og hånden satte seg i en bøyd vinkel. Jeg hadde bare et alternativ for å få hånden til å fungere igjen, og det var å avstive håndleddet. Det ble 3 lange måneder med gips, det var varmt, det klødde og det var vanskelig å bruke hånden, men jeg hadde ikke noe valg og måtte bare holde ut.

Etter 3 måneder reiste jeg til Rikshospitalet, der jeg endelig fikk fjernet gipsen. For å fjerne gipsen brukte de sag, mens de saget begynte jeg å kjenne en brennende følelse, følelsen var ikke noe god og jeg måtte ha pause underveis, den brennende følelsen kom på grunn av såret i tillegg var hånden også hoven. Jeg var glad når jeg var ferdig, jeg hadde nå en rett hånd og ingen skjevhet.

Før operasjonen hadde jeg store smerter i håndleddet, men etter at hånden ble avstivet har jeg ikke hatt noen plager, og smertene ble borte, noe som har vært utrolig deilig. Det var så klart uvant når håndleddet ble helt stivt, jeg kunne jo ikke bøye hånden. Etter en stund ble jeg vandt med at håndleddet ble stivt og i dag merker jeg ikke noe til det. Jeg bruker hånden som normalt og den fungerer som et vanlig håndledd selv om jeg ikke kan bøye det.

Dårlig bildekvalitet, men dere kan alikevel se at håndleddet ligger i en feilstiliing

Ferdig operert og håndleddet har blitt avstivet.

Jeg hadde ikke nok bein i hånden, de måtte derfor inn i hoftebeinet og hente bein for så å sette inn i håndleddet.

Dette var det verste med hele operasjonen. Det tok mange måneder før hoften ble bedre. Hver gang jeg skulle le, kunne det gå 2 sek og jeg begynte å gråte istedenfor

Smertestillende jeg fikk var morfin

Her har jeg tatt av gipsen, hånden er fortsatt gul å hoven

Her er hånden bedre, men forsatt litt gul. Hevelsen har gått ned og hånden ser bedre ut

I dag ser hånden ut som dette, en avstivet og rett hånd. I tillegg ble den mye tynnere etter at den ble avstivet

Her er litt informasjon vist dere lurer!!!

Avstivning av ledd (artrodese) er en operasjon som utføres dersom annen smertestillende behandling ikke har virkning og dersom det ikke er aktuelt å sette inn nytt kunstig ledd (protese)

Avstivning av ledd har en god smertestillende effekt, men leddets funksjon med bevegelse vil naturlig nok opphøre.

Behandling med avstivning av ledd (artrodese)?

Dersom ingen annen behandling har effekt, vil det i mange tilfeller kunne være aktuelt å sette inn et nytt kunstig ledd (protese), men ikke alle ledd eller tilstander egner seg like godt for protesekirurgi. ( Protesen fungerte ikke på min hånd og derfor ble hånden tilslutt avstivet ) noen ganger er det aktuelt å fjerne den betente leddhinnen i leddet, et inngrep som på fagspråket kalles synovektomi. Slik behandling kan ha en god smertestillende effekt.

Resultatene med proteser har vært lovende og pasientene har hatt meget god smertelindring. De er fornøyd med funksjonen, og de oppnår bedring av gripekraften og bevegeligheten sammenlignet med slik det var.

Ca 10 % av protesene er revidert på grunn av feilstilling i håndleddet. Ved feilstilling, infeksjon eller smerter vil det vanligvis være aktuelt å konvertere til håndleddsartrodese, hvilket vi har gjort uten komplikasjoner. ( Dette er det som skjedde med håndleddet mitt )

Hvordan utføres avstivning av ledd?

Avstivning av ledd gjøres som et operativt inngrep av kirurg (ortoped). Leddet avstives ved at man setter inn skruer og eller plater på tvers av leddet slik at leddet ikke lenger kan beveges.

Selve operasjonen tar gjerne ca 1-2 timer, men dette varierer noe avhengig av hvilke ledd man behandler.

Behandlingsalternativer til leddavstivning

Ved leddgikt benytter man ofte samtidig spesifikke immundempende medisiner som demper betennelsestilstanden i kroppen.

Injeksjonsbehandling hvor man sprøyter inn medisiner i leddet er vist å kunne være til hjelp dersom vanlig smertestillende behandling ikke gir tilstrekkelig effekt. Blant injeksjonsbehandlingene som benyttes er kortisonsprøyter i mange tilfeller en god smertelindring.

3 kommentarer
    1. hei. Stivet av håndleddet mitt på onsdag og synes det var interessant å lese det du hadde skrevet. Men lurte på om du kunne fortelle litt om hvor lenge du hadde sterke smerter etter operasjonen og om du klarte å bevege fingrene etter operasjonen eller om dette tok litt tid? Vært litt gøy å fått noen svar fra en som allerede har vært igjen det jeg går igjennom nå😊

    2. Amanda: Hei 🙂 Smertene vil nok vare noen dager, vil tro du kommer til å kjenne det hvertfall 1-2 uker. De vil forsvinne gradvis. Jeg hadde ikke så veldig vondt, men kjente jo at de hadde vært inni hånda. Fingrene klarte jeg å bevege litt samme dag, men er vanskelig på grunn av hevelsen. Det kan ta flere dager før du får tilbake følelsen i fingrene, da vil du også kjenne at det blir lettere å bevege fingrene. Men det gjelder å være litt tålmodig. Men viktig å bevege litt på grunn av blodsirkulasjonen. Håper hånden din blir bedre etter operasjonen og at smertene ikke blir så alt for store 🙂

    3. Ser det er noen år siden du fikk avstivet håndleddet ditt. Jeg venter nå på å få utført samme operasjon. De må mest sannsynlig inn i hoften for å ta bein da jeg har tatt bort 3 av beina inni håndleddet. Har blitt operert 4 ganger og venter nå på den 5 som også blir den siste da de ikke kan gjøre mer.
      Lurer på hvor lenge har man på gips etter en slik operasjon. Hvor vondt var det å gå ute og trapper etter at de tok bein fra hoften. Totalt hvor lang tid tok det fra operasjonsdagen til du klarte å begynne å jobbe igjen?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg