Emetofobi!!!

I dag tenkte jeg å fortelle dere litt om hva Emetofobi er og hvordan det oppleves. Dette er noe jeg har slitt med i alle år helt siden jeg var barn, jeg har ikke noe svar på hvorfor det er slik, jeg vet bare at det har vært sånn i alle år. Jeg vet at jeg ikke er den eneste som har dette, og vet at det er flere som sliter med emetofobi. Gradene av emetofobi kan nok variere fra person til person.

Jeg har hatt omgangssyken flere ganger, jeg har også hatt matforgiftning. Begge deler er helt forferdelig og er noe av det verste jeg vet. Det er vanskelig å forklare hvordan emetofobi kan være, men det jeg selv har opplevd rundt dette, er panikk, hjerte begynner å slå fortere, kroppen stivner, du skjelver og alt du kjenner er at du er redd, tillegg følger også sinne med av redsel for å bli smittet. Frykten for at andre skal skal kaste opp er like stor. Emetofobien kan bli sterkere periodevis, spesielt når omgangssyken herjer som mest.

Matforgiftning fikk jeg på flyet, på vei hjem fra Tyrkia. Jeg var sulten og spiste litt av maten vi fikk på flyet. Det gikk ikke lang tid før jeg ble kvalm og dårlig, jeg kastet opp hele flyturen hjem, hele bilturen, og holdt på til kvelden. Jeg kaldsvettet og var svimmel, jeg hadde også diare. Jeg husker ikke alle timene fordi jeg var så dårlig. Dagen etterpå var jeg bedre men var fortsatt ikke helt god. Det tok dager før jeg var over det. Etter dette har jeg ikke spist tyrkisk mat, når jeg har vært i Tyrkia på ferie i 1-2 uker har jeg hatt med nugatti og knekkebrød, jeg spiste også brødet de hadde i Tyrkia. Dette spiste jeg hver dag og var det eneste jeg spiste.

Emetofobi er en fobi for å kaste opp. Dette vil være det verst tenkelige scenario for emetofobikere. Det er den sjette vanligste fobien.

Fakta om Emetofobi:

* Emetofobikere innbiller seg at de kommer til å bli syke og kaste opp, uten noen som helst grunn

* Panikkanfall utløses uten noen grunn som ovenfor, men særlig utløses panikkanfall av magesmerter, svimmelhet eller annet emetofobikere kan tyde som noe som kan utløse kvalme og brekninger.

* Emetofobikere kaster omtrent aldri opp

* Å være kvalm er fysisk, og ikke noe man kan styre. Man kan derimot bestemme seg for å ikke kaste opp, og mange emetofobikere har hatt graviditeter, omgangssyke og annet uten å kaste opp av det.

* I de fleste tilfeller vet ikke emetofobikere hva som gjør at de har denne type angst. De fleste har ikke hatt noen ubehagelige eller skremmende opplevelser rundt oppkast.

* Emetofobikere sliter med: Angst, angstanfall, stress, kvalme, uvelhet, magesmerter, diare, luftsmerter, angst for mat, angst for bakterier, angst for å være i et sted der det er mange folk som f.eks. ( buss, fly, butikk, restaurant, jobb, skole/barnehage, osv. ) Noen får også vansker med å reise, noen blir reisesyk av å få den fobien. Mange får også vansker med å puste fordi det er så mye spenning i kroppen. Mest av alt er man redd for omganssyke og matforgiftning.

* Mange personer har så mye angst for å bli smittet av bakterier/virus at de vasker hendene så mye at huden blir tørr og sprekker og detter av.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg