Jeg klarte det!!!

Når jeg var rundt 16 år så begynte jeg å røyke, jeg kan ikke huske om det smakte godt eller om det var vondt, men jeg begynte hvertfall å røyke. Jeg har aldri vært en storrøyker, men de få jeg hadde i løpet av dagen var faktisk gode. For en tid tilbake hadde jeg 4 røyk til dagen og på den tiden var til og med legen fornøyd. Jeg trappet alikevel ned til 3 røyk til dagen, som jeg har hatt det siste året. Jeg kunne ta en og to ekstra vist jeg var med andre som også røykte. Til vanlig gikk jeg til halv 5 på ettermiddagen før jeg hadde min første røyk.

For noen måneder siden begynte jeg å tenke på å slutte, jeg var ikke sikker men jeg ville prøve. Jeg tenkte vist det ikke gikk så fikk det bare være. Jeg hadde en plan på at etter den siste operasjonen så skulle jeg prøve. Den siste røyken hadde jeg søndag 22 April ca kl 22.00. Jeg hadde da i hodet at dette er den siste. Mandag 23 April hadde jeg en operasjon og dagen gikk greit uten røyk, jeg hadde hatt narkose og når kvelden kom og jeg skulle legge meg så fikk jeg ikke sove, jeg lå våken hele natten uten noe søvn, jeg sov en time på morgenkvisten, men ikke noe mer. Kanskje var det på grunn av røyken, narkosen var det hvertfall ikke ettersom jeg har hatt narkose veldig mange ganger.

Tirsdags morgen var jeg trøtt og sløv, virkelig sløv også. Jeg fikk besøk av mamma igjen, som hadde sovet over siden jeg ikke fikk lov til å sove alene etter narkosen. Mamma hadde med seg en eletrisk røyk til meg. Jeg hadde ikke røykt på nesten 2 dager. Jeg tok noen trekk fra denne elektriske røyken, som var langt i fra det samme som vanlig røyk, men bedre en ingenting. Etter det har jeg hatt noen få trekk til dagen av den elektriske røyken, jeg fungerer hvertfall med denne, det gjorde jeg ikke uten. Jeg har det bedre både på dagen, kvelden og natten og klarer nå å sove. Andre som slutter har ingen problemer og fungerer helt fint, som også klarer å sove uten noen problem, men alle har det ikke på samme måte, ingen fungerer likt. Jeg er hveftfall stolt av meg selv som har klart å holde meg til nå.

Om det er verdt å slutte å røyke vet jeg ikke, men det vil tiden vise. Jeg har ikke røykt siden jeg sluttet som er over en måned siden. Jeg vet ikke om jeg kommer til å begynne igjen, jeg tar time for time og dag for dag. Til mandag som kommer har jeg holdt meg i 5 uker.

Mange vil nok si at ja, det er lurt å slutte å røyke, og ja, kanskje det er det. Jeg tenker også at vist jeg hadde hatt 1-3 røyk til dagen så hadde ikke det gjort noe. Det er flere andre ting som derimot ikke er bra, som blant annet narkotika, for mye alkohol, for mye snus. Om du drikker for mye melk eller spiser for mye ost og fet mat er ikke det bra. I dag kan det til og med gis hasj til pasienter og personer som er syke og har smerter, denne skal jo røykes, men kan også spises. Så min personlige mening er gjør det som føles rett for deg. Men om du røyker 20 og 40 røyk til dagen så tror jeg ikke at det er så veldig bra.

Foreløpig har det gått greit, men jeg kjenner fortsatt at jeg har lyst på en røyk. Noen dager er bedre en andre, de første dagene har du lyst på røyk nesten hele tiden, alt er bare dritt, men etter en uke å to går det over og det blir lettere. Jeg har den elektriske røyken som jeg har noen få trekk av til dagen, som da er damp og ikke røyk. Dette er jo noe helt annet en røyk. Denne kan du ta noen trekk av nesten hvor som helst siden det bare er damp og kan også røykes inne.

Jeg har en elektrisk røyk i 8-9 dager, som er lenge. Jeg vet at andre bruker en eletrisk røyk på 2 dager.

Vist det er noen andre der ute som ønsker å slutte å røyke, så er mine råd til dere at du bestemmer deg for en dag eller dato og prøv å hold målet du har satt deg. Dagene kan variere, noen dager kan være bedre, andre kan være vanskeligere. Du må ha vilje til å slutte å du må ville det nok. Om du sliter mer med enkelte klokkeslett, gjør noe annet på den tiden. Sett på en film, en serie, eller gå en tur. Ta time for time, og ha heller en eletriskrøyk på siden av deg å ta heller et par trekk av denne. Plutselig har det gått en hel dag som er en seier i seg selv.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg