Symptomer på cyster!!

Siden jeg har hatt barneleddgikt hele livet har jeg også blitt undersøkt gynekologisk, de begynte å undersøke meg tidlig i ungdsomsårene, og har vært gjennom flere undersøkelser i løpet av disse årene. Perioden hos meg kom ikke før i 16 års alderen, da gikk jeg et år med blødninger før de satte meg på noen p piller. Å være jente er ikke alltid like enkelt, med livmor og eggstokker, hormoner som går opp å ned, og alle plagene som følger med på grunn av dette. Dere gutter aner ikke hvor lett dere har det som slipper alle disse plagene.

For noen år siden fikk jeg cyster på eggstokkene. Disse var nok små i starten, men etterhvert vokste de seg større og ga meg mer plager. Jeg gikk med små blødninger så å si hele tiden, og etterhvert ble også disse kraftigere. Det var helt forferdelig. Jeg gikk uker og måneder og hadde det ikke noe bra. Dette ble tilslutt et problem, jeg kunne ikke gå sånn lenger.

Eggstokkcyster kan være vanlig hos mange, og ofte vil de forsvinne av seg selv. Hos meg gjorde de ikke det, hos meg var det motsatt, det ble verre. Etterhvert måtte de operere bort disse cystene, operasjonen ble nok gjort vaginalt ettersom jeg ikke har noen arr fra denne operasjonen. De fikk tatt bort cystene jeg hadde og etterhvert ble jeg mye bedre.

Det fins ulike former for cyster, dette står litt lenger nede. Jeg er ikke sikker på hvilke jeg hadde. Det jeg vet er at det ga meg mye plager, ofte blødninger som var uregelmessige og kraftige blødninger i tillegg til smerter. Det var lite jeg kunne gjøre annet en å bli hjemme på sofaen. Det var rett å slett et mareritt. Jeg hatet det!

Bildet er lånt fra denne siden sammen med litt informasjon. https://sml.snl.no/cyste

Cyster er vanlige å finne på eggstokkene hos kvinner i fertil alder, og kalles folikkelcyster. I visse tilfeller kan de imidlertid vokse seg store og gi problemer. Får du sterke smerter i underlivet ledsaget av feber, bør du alltid oppsøke legehjelp.

Kvinner i fertil alder utvikler hver måned opp mot eggløsningen såkalte follikelcyster i eggstokkene, hvor egget vokser. Ved eggløsningen brister folikkelcysten, og egget fanges opp i egglederen, hvor den transporteres ut til livmoren. Etter eggløsningen omdannes follikelcysten normalt til en hormonproduserende kjertel, som forsvinner igjen hvis du ikke blir gravid.

Av ukjente årsaker kan det i enkelte tilfeller forekomme at follikelcysten ikke brister, eller at den lukker seg igjen etter eggløsningen. Vanligvis er cysten fylt kun med væske, men den kan også ha et mer massivt innhold eller vært blodfylt.  

Ofte oppdages de kun i forbindelse med en rutinemessig undersøkelse av underlivet. Som regel er cystene ganske små, og de forsvinner av seg selv etter en tid. De kan imidlertid også vokse seg store og gi problemer. I sjeldne tilfeller kan cystene påvirke hormonproduksjonen i eggstokkene.

Mindre cyster på eggstokkene gir som regel ingen symptomer, men noen ganger kan de merkes som en fast hevelse i magens nederste del eller forårsake smerter ved samleie.

Hvis cysten vokser seg stor uten at du merker noen symptomer, kan du oppleve at du vokser rundt livet. Du kan få en trykkende fornemmelse, og hvis cysten trykker på de indre organene kan du få symptomer i form av tyngdefornemmelse, hyppige vannlatinger, problemer med å tømme blæren eller avføringsproblemer.

Større cyster brister noen ganger plutselig, og væsken tømmes ut i bukhulen eller det oppstår en indre blødning i bukhulen. Dette gir voldsomme smerter i underlivet, feber og generell illebefinnende.

Såkalte corpus luteum-cyster er sjeldnere, disse kan produsere hormoner, og gi symptomer som forsinket menstruasjon etterfulgt av langvarig blødning. Dersom cysten sprekker og innholdet lekker ut i bukhulen, kan det gi plutselige og sterke smerter.

Bildet er lånt fra Google.no

I noen tilfeller kan følgene symptomer være:

Smerte i bekkenregionen og midjen.

Ubehag i magen

Utslipp fra skjeden som blod og urenheter

Uregelmessig menstruasjon og i menstruasjonssyklusen

Andre cyster i eggstokkene kan være:

• Dermoid cyster: disse cystene kan være fylt av forskjellige vev, inkludert hår og hud.

Smerte fra cystene kan ha flere årsaker:

• Dersom den er stor, kan den presse på organene rundt seg

• Den kan blø eller sprekke, og innholdet kan irritere vevet i bukhulen.

• Noen cyster har en "stilk" der de henger fast i eggstokken, og dersom den blir vridd slik at den stenger av blodtilførselen til cysten, gir dette plutselige smerter.

• Cyster kan også være opphav til forsinket, uregelmessig eller uvanlig smertefull menstruasjon.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg