Myomer!!

Myomer er som regel ufarlig, men kan oppleves som ubegagelig. Etter å ha vært hos en gynekolog ble jeg sendt videre for grundigere sjekk. Jeg hadde gått med smerter men også kraftige blødninger. Symptomene kunne minne meg litt om da jeg hadde cystene. Jeg ble videre undersøkt hos en spesialist, der de også tok en vevsprøve. Jeg var glad når denne var overstått, for denne syns jeg var vond.

Operasjonen ble gjort i 2015, der de gikk inn å fjernet myomene som jeg hadde på livmoren, samtidig fjernet de også en polypp. Jeg er usikker på hvor lenge jeg gikk med disse muskelknutene og når jeg fikk dem, jeg var nok også yngre en det som kanskje er normalt. Dette har jeg skrevet litt om tidligere.

Vevsprøve (biopsi)

Ved vevsprøve tas det en liten bit av det vevet man mistenker sykdom i. Vevsprøven blir undersøkt i mikroskop med det formål å stille riktig diagnose.

Det er flere måter vevsprøver (biopsier) kan tas på.

Nålebiopsi

En tynn, hul nål føres inn i svulsten/kulen under veiledning av røntgen eller ultralyd og litt vev «suges» ut. 

Det som var viktig før denne operasjonen var å beholde mest mulig av blodet jeg allerede hadde i kroppen. Det ble gjordt med keisersnitt og var en stor operasjon. Jeg fikk derfor noen tabletter som het Cyklokapron. Disse måtte jeg ta frem til operasjonen når jeg hadde blødninger.

Cyklokapron

• Reduserer blodtapet med mer enn 50% * • Er hormonfri

• Virker allerede fra første behandlingssyklus • Ingen kjente interaksjoner

• Tas bare under menstruasjonen • Viser god pasienttoleranse *

• Regulerer overaktiviteten av fibrinolyse i endometriet.

Muskelknuter på livmoren, eller myomer, er et vanlig kvinneproblem over hele verden. Det er som regel helt ufarlig, og de fleste er godartede. Men det kan oppleves som svært ubehagelig, og gi skraftige menstruasjonsblødninger.

De vanligste symptomene er kraftige og av og til uregelmessige menstruasjonsblødninger. Dersom knutene blir store nok eller mange nok kan man også kjenne dem som en opphopning i magen. Selv om det vanligste er at de blir to-tre centimeter, kan de også en sjelden gang bli veldig store.

Noen ganger kan man faktisk se det på magen, at den blir større, eller det kan føles som et trykk ned mot urinblæren.

Muskelknuter kan gjøre det vanskeligere å bli gravid, særlig hvis knutene ligger veldig nær livmorslimhinnen. Men siden problemet er vanligst hos kvinner i slutten av fertil alder, er ikke dette et stort problem.

Man regner med at over halvparten av alle kvinner over 40 år har slike muskelknuter. Ved menopausen, når kvinnen har sin siste menstruasjon og går inn i overgangsalderen, er muskelknuter påvist hos cirka 70 prosent av alle kvinner.

Som regel vil det ikke være nødvendig å fjerne disse knutene, da de ikke er farlige i seg selv.

Knutene fjernes bare dersom de er blitt veldig store, og gir smerter eller trykksymptomer.

Denne operasjonen kan i enkelte tilfeller gjøres med kikkehullsteknikk, det vil si små snitt. Man går så inn og fjerner kun muskelknutene, og lar livmoren stå igjen. Dersom man velger åpen teknikk legger mann et snitt som ved keisersnitt, det vil si i bikinilinjen.

Bildet er hentet fra denne siden som viser hvordan myomer/Muskelknuter kan se ut. http://www.altomhelse.no/artikkel/muskelknuter-myomer

Det sies at man får "6-månedersmage" i opptil 2 uker etter operasjonen av gassen de fyller bukhulen med. Dette merket jeg godt på magen, den var rund og den var stor. Smerter og ubehag hadde jeg også. Dette gikk gradvis over etter noen dager.

Gassen de sprøytet bukhulen med er for for at de skal se bedre når de opererer. Dette har jeg ofte kjent på etter operasjonene. Jeg ble gående i en bøyd stilling i flere dager før jeg klarte å gå oppreist igjen.

Bilder er hentet fra denne siden -> https://metrolegesenter.no/kvinnehelse/pco/muskelknuter/

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg