Det hastet, men dette ga meg nytt håp!!!

På denne tiden var jeg veldig dårlig, jeg klarte nesten ikke å gå, og måtte bruke rullestol. Jeg hadde både elektrisk og vanlig manuell rullestol som jeg brukte.

Som jeg skrev for noen dager siden gikk jeg på veksthormon i perioder, og startet allerede når jeg var 8 år. For at veksthormonen skulle virke som den skulle måtte jeg ned på kortisonen, det var bare et alternativ, og det var å flytte til Spania. Veien dit ble lang, med utrolig mye som skulle ordnes.

Bildet over er fra da vi var i Allers.

Jeg har lagt med flere artikler/reportasjer som dere kan lese mer om lenger ned

Dette er fra den første turen til Spania, hvor vi leide hus med basseng

 

Vi var en famlie på 6 og alle skulle flytte til Spania. For å få dette til, så trengte vi hjelp. Til sammen bodde vi 7 måneder i Spania. Det ble laget flere artikler og reportasjer om meg, min sykdom og min familie. Vi var i Se og hør, Allers, Aftenposten, Dalane Tidene, Aftenbladet, vi var også på Tv2. På den tiden var jeg like høy som den minste søsteren min på 5. Saken om meg gjordet at vi fikk utrolig god hjelp, pengene ble satt inn på en konto som gikk til reisene vi hadde. Vi fikk støtte over alt sånn at vi kunne bo i Spania. Klassen min i Norge samlet også inn penger, barnehagen til søsteren min samlet også inn penger, det var mange som støttet og samlet inn penger til fondet jeg hadde. Jeg ble også spurt om jeg ville komme å snakke om sykdommen min på God Morgen Norge, men jeg takket nei til det da.

 

Jeg startet på veksthormon i 92, da flyttet vi også til Spania. Dette var 2 Januar i 98. Vi leide et hus med 2 etasjer. Huset var stort og kjempe fint, vi hadde også basseng utenfor som vi badet i. Vi bodde i Spania i 4 måneder. Jeg begynte på den Norske skolen i Spania, søsteren min og broren min begynte også der, den minste av mine søstre begynte i barnehagen som lå på siden av skolen.

Når jeg var 13 år var jeg bare 111 cm, det begynte å haste vist jeg skulle få vokse noe mer. For at veksthormonen skulle virke måtte jeg ned på kortisonen, på den tiden var Spania det beste alternativet. Jeg måtte ha varme og et varmt klima. Jeg trappet ned på kortisonen og veksthormonen begynte dermed å virke. I Norge hjalp det ikke siden jeg var så dårlig, jeg hadde også store doser med kortison.

Dette er fra da vi var i Se og Hør

Vi fikk også utrolig god hjelp fra Tv2, de filmet oss flere ganger, både før vi reiste til Spania og når vi kom hjem. De kom på sykehuset å filmet når jeg var innlagt, i tillegg var de med oss til Spania og var me oss der. Dette ble sendt på tv og filmene har jeg tatt vare på.

Jeg ble også spurt om jeg ville stille opp igjen i Se og Hør og fortelle om hvordan det hadde gått, dette takket jeg nei til. Jeg var nok bare litt lei av alt på den tiden og orket ikke flere spørsmål.

Dette bildet er tatt av Se og Hør

Det som var verst med å flytte til Spania var det å reise fra vennene og de andre familiemedlemmene som var hjemme. Det var tungt og vanskelig å være borte fra de.

 

I Spania fikk vi besøk fra Norge av noen venner av familien, vi fikk også besøk av Tante, Onkel å. 2 søskenbarn. Jeg husker at det var en gledens dag, så utrolig fint. Det var virkelig noe som gjorde oppholdet mye lettere. Vi hadde et helt hus og hadde plass til mange. Det ble noen fine dager, men helt forferdelig når de reiste hjem. Det ble mye tårer og grining. Det ble så tomt når de reiste, det merktes godt at de ikke var der.

Noen uker senere var oppholdet vårt også over og vi reiste endelig hjem til Norge. Det var helt fantastisk å komme hjem. Det er noe eget å komme hjem til sitt eget hus og hjem, komme hjem til maten og lukten og ikke minst familiemedlemmer, venner og skolen.

Jeg og min lillesøster. Bildet er tatt av Se og Hør

 

Vi reiste ned til Spania igjen 23 Oktober i 98. Denne gangen bodde vi i en leilighet, som ble 6 uker. Vi gikk på skolen og den minste søsteren min i barnehage.

Når vi kom hjem til Norge ble jeg etterhvert dårlig. 22 Desember måtte jeg på sykehuset å få blodoverføring. Jeg hadde en blodprosent på 6.8 og fikk 1 liter med blod.

 

Den 3 og siste turen var 5 Februar i 99, da bodde vi også i en leilighet på Gran Canaria. Det ble 6 lange uker. Jeg var lei og ville hjem. Jeg begynte å telle ned dagene med en gang, og dagene ble lengre å lengre. Vi gikk på skolen denne gangen også, og hun minste søsteren min gikk i barnehagen. Det ble samme prosedyre som de 2 andre gangene, selv om oppholdene var ulike. De andre likte bedre å bo i Spania en det jeg gjorde, de trivdes bedre.

 

Det var like fantastisk å reise hjem hver gang, det å bare komme hjem til Norge er virkelig magisk.

Fra Dalane Tidene

Fra Dalane Tidene

Dette er fra Dalane Tidene mens vi bodde i Spania.

Jeg er glad mine foreldre fikk det til, sånn at vi kunne bo der over disse periodene. Dere stod virkelig på for meg. Tusen takk for alt dere gjorde. Jeg gikk fra 111 cm til ca 140 cm, jeg vokste noen cm hver gang og er utrolig fornøyd med resultatet. Jeg er fortsatt en lav jente, men høyden ble mye bedre en det den var, verden er tross alt fylt med lave personer, høye personer, tynne og overvektige personer. Det er nok av variasjoner. Det et det som gjør oss unike, at alle er forskjellige.

Tusen takk for all den hjelpen og støtten jeg fikk, fra skolen, venner, organisasjoner, familie og alle de vi ikke kjente, og ikke minst, en stor takk til de som jobbet i de ulike media bladene/avisene. Jeg er utrolig takknemlig. Takk for at dere stod på.

Fra Stavanger Aftenblad

Fra Stavanger Aftenblad

Fra Stavanger Aftenblad

Fra Stavanger Aftenblad

Fra Stavanger Aftenblad

Fra Aftenposten

Dette bildet er fra da det ble tatt klassebildet i Spania

Fra Stavanger Aftenblad

Fra Stavanger Aftenblad

Fra Dalane Tidene

#seoghør #aftenbladet #allers #tv2 #aftenposten #dalanetidene #spania #grancanaria

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg