16 år og 2 nye hofteproteser

Etter flere år med barneleddgikt, gikk det blant annet ut over mine hofter og de ble til slutt helt ødelagt. Alt av brusk som skulle vært der hadde forsvunnet. Protesene ble spesialbestilt fra utlandet sånn at de skulle passe til meg. Jeg var bare 16 år gammel da jeg fikk hofteproteser, men det ble bare utført en om gangen. Det innebar flere uker på sykehuset. Etter operasjonen fikk jeg ikke lov til å sitte og gå, så jeg ble liggende i sykehus sengen over lengre tid. Og da jeg endelig skulle begynne å bruke den nye hoften, så måtte jeg lære meg å gå med gåstol som ble noen skritt hver dag til jeg klarte å gå selv. Jeg husker at det var en merkelig følelse å skulle gå med protesen og i det hele tatt bare stå å gå. Det tok over 6 uker for bare en hofte operasjon, så det tok lang tid. Men jeg fikk et helt nytt liv og alt ble utrolig mye lettere. I dag fungerer hofteprotesene veldig bra.

Som dere ser på bildet er det lengste arret fra hofteprotesen. Det øverste arret er fra en operasjon der de tok en bit av hoftebeinet og satte det inn i håndleddet. Grunnen til at de måtte gjøre det var på grunn av at jeg ikke hadde nok bein i håndleddet til og stive det av.

Håndleddet fungerer bra i dag. Det eneste er at jeg ikke kan bøye det etter avstivningen og er i tilegg veldig tynt. Men alt i alt er jeg fornøyd med resultatet.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg