Hvorfor endte dagen i sykebil?!?!

Det som skulle være en helt vanlig dag, ble i stede en dag i sykebilen. Hvordan kunne jeg vite at det skulle bli som dette, at det skulle være så farlig og at dagen skulle ende på denne måten. Det var skremmende og ikke lett å forstå. For det som er vanlig, var likevel ikke vanlig hos meg.

Som barn hadde jeg vannkopper som de aller fleste har. Bortsett fra at for meg var det mer alvorlig. Jeg var 6 år gammel og lå med 41,7 i feber og når du har Juvenil Revmatoid Artritt, som er barneleddgikt kan det være farlig. Jeg hadde heller ikke noe immunforsvar på grunn av leddgikten. Når jeg da var syk fra før av, ble jeg også mye sykere av dette. Jeg ble da hentet av sykebilen der jeg fikk en ''romperakett'' som de da kalte det og var en stikkpille, deretter ble jeg kjørt til sykehuset. På sykehuset følgte de godt med på feberen og på meg, sånn at jeg skulle ha det så bra som mulig. Vannkoppene fikk jeg ikke før dagen etterpå, men jeg fikk likevel lov til å reise hjem. Jeg fikk med noen medisiner som skulle dempe vannkoppene, sånn at jeg skulle få så lite som mulig. For friske personer er dette generelt en mild sykdom, men for de som er syke kan det fort bli mer alvorlig.

Har skrevet ned litt informasjon og fakta her til dere!

Vannkopper er en vanlig barnesykdom og er den mest smittsomme av alle barnesykdommene. Vannkopper er vanligvis mildt hos barn med normalt immunforsvar.

De fleste barn får sykdommen i løpet av småbarnsalderen, og de blir derved varig immune. 40% smittes før 4 års alder og 40% i 4-8 års alder. Sykdommen forekommer også hos voksne. Ved fylte 30 år er 98% av befolkningen immune. 

Noen gjennomgår sykdommen uten utslett eller andre symptomer.

Sykdommen er smittsom fra et par dager før utslettet opptrer og så lenge det dukker opp nye utslett. Smittefaren opphører når alle utslettene har dannet skorpe. Vanligvis varer smitteperioden 5 til 7 dager. Smittefaren er størst tidlig under sykdommen.

Tiden fra smitte til sykdomsutbrudd (inkubasjonstiden) varierer fra 10-21 dager, men er oftest 14-16 dager.

Varigheten av sykdommen er fra 5-6 dager i lette tilfeller, men kan vare opptil 7-10 dager i mer uttalte tilfeller. 

Er vannkopper farlig?

For ellers friske mennesker er vannkopper en uskyldig sykdom, særlig hos barn er sykdommen mild og går over av seg selv.

For mennesker med blodkreft eller andre kreftformer, for nyfødte der moren ikke har hatt vannkopper, for gravide i slutten av svangerskapet og personer som bruker immundempende medisiner, er vannkopper en farlig sykdom. Disse pasientgruppene har svekket immunforsvar, og vannkopper kan da medføre alvorlig sykdom. Gravide bør vente med vaksinasjon til svangerskapet er over, men de øvrige risikogruppene kan ha nytte av vaksinasjon.

Det er generelt sjelden med komplikasjoner av sykdommen, men:

* Bakterieinfeksjoner i utslettet er den vanligste komplikasjonen

* Voksne kan få lungebetennelse fremkalt av vannkoppevirus

* Barn og voksne kan utvikle en godartet hjernebetennelse

Årsaken til sykdommen er et virus som heter varicella zoster virus (VZV). Sykdommen smitter ved dråpesmitte, det vil si at virus finnes i spytt, og ved hosting eller nysing spres virus rundt sammen med de ørsmå spyttdråpene som slynges ut. Vannkopper er meget smittsomt, og de fleste som er uvaksinerte blir smittet ved nærkontakt med en som er syk. Vaksine anbefales ikke til vanlig bruk i Norge, men kan være nyttig for personer med annen sykdom eller svekket immunapparat. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg