Et lite rykk og jeg ville vært lam!!!

Dette er min erfaring, og hvordan det var for meg. På bildet ser dere 2 av kragene mine som jeg måtte bruke over lengre tid.

Når du har vært syk i alle år og har barneleddgikt, kan det noen ganger gå ut over andre ting, som blant annet nakken. Noen kan få mer plager en andre, mens andre ikke merker noe.

Etter at jeg hadde tatt noen røntgenbilder av nakken, fikk jeg beskjed om at jeg hadde skiveutglidning i nakken. En skiveutglidning kan komme av flere årsaker, men hos meg kom det på grunn av leddgikten. Jeg hadde flere mm med utglidning i nakken, og måtte derfor bruke krage. Jeg hadde 3 krager, som ble tilpasset og laget til meg, jeg hadde 2 som var høye og en som vsr lav, den lave var best å bruke når jeg satt med hodet ned.

Skiveutglidningen lå i nakkebøyen, et lite rykk og jeg kunne vært lam. Det var skremmende når jeg fikk den beskjeden, at det var så lite som skulle til, for at jeg kunne bli lam.

Jeg fikk beskjed om å bruke kragen når jeg så på tv, og når jeg satt med hodet ned, jeg måtte også ha på kragen under operasjonene, og måtte i tillegg bruke krage i bilen. Jeg skal innrømme at jeg syntes det var vanskelig, jeg likte ikke å ha på meg krage. Kragen ble ikke brukt så mye som den skulle blitt, men jeg var alikevel flink i perioder. Jeg fikk ofte beskjed fra både familie og venner om å ha på meg kragen, de var redde det skulle skje noe med meg. Jeg brukte kragen over lengre tid, for at skiveutglidningen ikke skulle bli verre.

Jeg tok røntgenbilder av nakken igjen etter at det hadde gått en tid, og nakken hadde da blitt bedre. Skiveutglidningen hadde gått tilbake, noe jeg så klart syns var bra. Jeg er glad jeg brukte kragen i de periodene jeg skulle, det hjalp mer en jeg trodde det ville. Nakken ble bedre og resultatene ble også bra.

Min flinke søster som har flettet meg <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg