Synovektomi og Artroskopi!!!

I dag tenkte jeg først å starte med å vise dere hvordan det så ut bare noen dager etter operasjonen

Slik så arret ut noen dager etter operasjonen som ble gjort med keisersnitt. I dag er arret mye bedre. For dere som lurer så har jeg forklart mer detaljert om denne operasjonen i et tidligere innlegg.

Dette er arret fra venstre ankel, etter en ankel operasjon.

Noen av operasjonene har egne navn som blant annet artroskopi, som blant annet er i ankler, knær og skuldre. Denne har jeg hatt flest av og er nok den mest vanligste operasjonen vist du har leddgikt. En annen operasjon som også er vanlig for leddgikt er synovectomy.

Jeg har hatt flere kneoperasjoner og opp til flere ganger i samme kne. Disse blir kalt kneartroskopi. Da går de inn med kikkerthull som har 6 huller, det plasserers i knee på 6 punkter, som gjør at de kan ta ut betennelsen. Arrene du får etter en kneartroskopi er små.

Treningen jeg hadde for knærne mine etter operasjonenene var vanlig trening, i tillegg til en maskin som trente knee for meg. Treningsmaskinen som ble brukt heter kinetec. En kinetec kommer i forskjellige størrelser, alt etter hvor langt beinet er, og kroppsvekten til personen som skal bruke den. Det viktigste etter en operasjon er å trene opp muskulaturen, og få styrken tilbake. Som oftest blir styrken og bevegeligheten bedre etter en operasjon. Jeg hadde vanlig trening for anklene, men jeg måtte øve meg på å gå etter operasjonene, og begynte med steg for steg. Jeg måtte bruke krykker for å klare å gå, men også gåstol, i tillegg brukte jeg også rullestol.

Operasjonsmetoder hos Revmatikere

1. Synovektomi – utskraping av betent leddhinne (gjøres for det meste som «kikkhullskirurgi» i ledd og som åpen operasjon i sene).

2. Artrodese – avstiving av ledd (gjøres ofte i fingre, håndledd, ankel og fotrot).

3. Protese – kunstig ledd (gjøres i hofter, knær og skuldre).

4. Artroskopi – I andre tilfeller kan det være aktuelt å gjøre artroskopi ved mer uklare problemstillinger for å undersøke leddet grundig fra innsiden.

Dette er arr fra høyre ankel

Det som har vært vanlig hos meg er at de går inn i leddet og skraper ut betennelsen.

Dette er små arr fra en kneartroskopi

Jeg har skrevet ned litt innformasjon til dere som lurer og er interessert!

En person med kne leddgikt kan oppleve smerter i kneet under aktivitet, hevelse og ømhet, stivhet i kneet, sprengning støy og begrenset utvalg av bevegelse. Leddgikt av kneet er diagnostisert ved hjelp av en fysisk undersøkelse og resultatene av bildediagnostikk, som røntgen og MR. Leddgikt av kneet kan behandles med ikke-steroide antiinflammatoriske midler, som kne støtte, fysioterapi, muskelavslappende, og varme. Når disse behandlingsalternativene ikke er nyttige for å lindre symptomer, kan en orthopedist anbefale operasjon i kneet.

Av og til kan årsaken til ankelsmerter være en skade i leddbrusken. Dersom skaden ikke er for stor, kan artroskopi være aktuelt. Vist det foreligger mer omfattende bruskskader eller generell bruskslitasje (artrose) har artroskopi liten eller ingen nytte, annet enn til å kartlegge skaden.

Hos revmatikere er det av og til aktuelt å gjøre såkalt synovektomi, hvor man fjerner betennelsesvev i ankelen.

Synovectomy: Denne prosedyren kan utføres som kirurgi eller ved hjelp av en arthroscope. I denne kirurgiske prosedyren, er den syke synovium fjernet. Dette bidrar til å redusere smerter og betennelse av revmatoid artritt. Imidlertid kan resultatene være midlertidig og synovialmembranen kan vokse tilbake etter noen år.

Synovektomi

Rensing av ledd sener eller senskjeder. Utføres på pasienter som har betennelse i ledd/sener, som ikke lar seg behandle med medikamenter. Skjer enten gjennom kikkehullskirurgi eller ved å åpne leddet. En enkel operasjon som hjelper mot smerter og bedrer funksjonen. 
Kun ledd som er relativt uskadet kan renses. Er leddet ødelagt, kan man ikke fjerne betennelsen ved operasjon. Synoventomi reduserer farten leddet blir ødelagt med, men fjerner ikke sannsynligheten for at pasienten kan få skader i leddet.

Hva er artroskopi?

Artroskopi: Artroskopi er en kirurgisk prosedyre, som gir en direkte oversikt over strukturen i leddet ved hjelp av arthroscope. Fra arthroscope er forbundet med en lukket krets, kan artroskopisk kirurgi benyttes for å bestemme typen av artritt og mengden.

Et artroskop består av en stiv og rett optikk bestående av et stålrør med fastlimte liser (for å sende et bilde til kameraet) samt fiberopptikk (oftest ytterst som en ring, for å sende lys inn i leddet og en stålhylse som beskytter optikken og tillater strøm av saltvann inn i leddet for å holde det utspilt og skylle ut partikler. Kameraet er forbundet med en skjerm som viser innsiden av leddet. Legen får på denne måten muligheten til å se direkte inn i leddet, uten at selve leddet behøver å åpnes.

4 kommentarer
    1. Fascinerende lesning dette du skriver om på bloggen din. Og fytterakkern hvor tøff du har vært og fortsetter å være! Du er hardcore!

    2. Hei, du skriver veldig bra. Jeg lurer på om du har noen problemer etter avstiving av ankelen din? Kan du gå ute i ujevnt terreng? Får du smerter etter en hel dag med gåing ? Kan du løpe ?
      Fortell gjerne litt om det

      1. Tusen takk for det 🙂 Jeg utviklet en liten feilstilling i ankelen så jeg har litt smerter til tider, men ellers fungerer ankelen bra. Jeg kan gå og løpe, hvertfall på de gode dagene. Jeg har også testet ujevnt terreng som gikk greit, men litt problemer med styrken i selve ankelen og noe smerter da.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg