Utmattelse og Juvenil Revmatoid Artritt!!!

Dette er noe som har vært vanskelig, både for meg og min familie. Helt siden jeg var barn og frem til nå har jeg hatt flere perioder over lengre tid der jeg har ligget i senga på grunn av smerter og utmattelse. Jeg ble liggende på sofaen når jeg trengte selskap og når jeg trengte familien rundt meg. Som de fleste barn og ungdommer, var mine søsken ute, de hadde altiviteter. Jeg lå for det meste på sofaen i stua, jeg orket ingenting. Jeg hadde ikke noe valg, men jeg ønsket veldig ofte at det skulle vært meg, jeg ønsket at jeg også kunne være ute å drevet med aktiviteter å gjøre det det de aller fleste gjør på fritiden. Men det ble ikke sånn, jeg hadde nok med meg selv, bare av å reise meg for å gå på do, et skritt om gangen. Jeg telte skrittene sånn at jeg visste at jeg snart kunne legge meg ned på sofaen igjen. Det å planlegge noe var umulig, ingen i familien kunne planlegge noe. Men det ble bedre med årene, jeg har det bra i dag, hvertfall bedre en det var. Jeg må fortsatt finne sofaen, der jeg blir liggende en stund, men det kunne vært verre.

Utmattelse kan ofte høre sammen med ulike sykdommer, i mitt tilfelle Juvenil Revmatoid Artritt som er barneleddgikt. Jeg har hatt store smerter hele livet i tilegg til høy feber. Jeg har vært mye trøtt og sliten, og ikke orket noen ting, det eneste jeg ville var å sove. Dette er noe som har følgt meg i mange år. På det verste sov jeg rundt 22-23 timer i strekk. Jeg sov mye og jeg sov lenge, mamma og pappa passet alltid på meg, og noen ganger ble jeg også vekket etter at jeg hadde sovet i flere timer.

Utmattelsen kommer periodevis og kan vare alt fra en dag til måneder. De gode dagene er vanlige dager, mens de vonde periodene går over til utmattelse. Det var verst for noen år tilbake, da jeg bare sov og sov, jeg hadde høy feber og hadde store smerter i alle ledd og i hele kroppen. Jeg kan fortsatt bli sliten og trøtt og jeg sover også mer i perioder.

Jeg har også hatt perioder der jeg ikke har fått til å sove, og gikk for det meste 24 timer uten søvn, og ofte over 1 døgn også. Det lengste jeg har vært våken er 48 timer, jeg merket at jeg ikke klarte å følge med og i tillegg var jeg også svimmel. Jeg var sliten men jeg fikk ikke til å sove. Jeg måtte tilslutt få noen tabletter og etterhvert klarte jeg endelig å sovne. Jeg sov en hel dag, og var mye bedre når jeg våknet.

Søvn er noe av det viktigste som fins, for uten søvn klarer du ikke å fungere. I dag sover jeg nok mellom 7-8 timer iløpet av natten som er det vanligste.

Her har jeg skrevet ned litt informasjon til dere om utmattelse, kanskje er det flere som kjenner seg igjen i noe av dette.

Vedvarende utmattelse er vanlig ved mange sykdommer, blant annet Revmatisk sykdom. Ogsa? personer som ikke har sykdom, men som er blitt totalt utslitt etter for store belastninger over lengre tid, kan fa? dette problemet. Utmattelse oppleves ofte som uforutsigbar, og varierer i intensitet gjennom dagen og fra dag til dag. Noen opplever at utmattelsen er der fra morgenen av mens andre merker at den kommer gradvis og stigende utover dagen. Følelsen av utmattelse kan være tilstede hele tiden, eller den kan komme uforvarende og helt plutselig – kreftene forsvinner og reservetanken er tom. Den vanlige trettheten beskytter oss mot overanstrengelse. Kroppen gir et signal om at den trenger hvile, og hvile og søvn hjelper. Ved den vedvarende utmattelsen hjelper dessverre hvile og søvn ikke pa? samme ma?te. Søvnen virker ofte ikke forfriskende, og man kan va?kne og være sliten.

Man vet ikke nøyaktig hvilke biologiske faktorer som bidrar til utmattelse ved revmatisk sykdom. Ved Revmatisk sykdom kan betennelse ba?de ha en direkte og en indirekte virkning pa? utmattelse. Na?r sykdomsaktiviteten er høy, fa?r man mer smerter, stivhet og sykdomsfølelse som kan gi da?rligere søvnkvalitet og i sin tur mer utmattelse. Biologiske medisiner som reduserer betennelse hjelper pa? utmattelsen for noen men ikke for alle. Utmattelsen henger heller ikke alltid sammen med høy sykdomsaktivitet. Mange opplever a? være utmattet selv om medisinene reduserer alle tegn pa? at sykdommen er aktiv. En viktig a?rsak til utmattelse er smerter. Man blir sliten og trett av a? ha vondt hele tiden, og noen ganger pa?virker det ogsa? nattesøvnen, mangel pa? søvn er altsa? en annen energityv.

Nedsatt kondisjon og styrke bidrar ogsa? til utmattelse. Na?r kroppens forutsetninger for aktivitet blir da?rligere som følge av sykdom, er det naturlig at man blir mer sliten og trett. Hvis sykdommen gir fysiske begrensninger, sa? koster alle gjørema?l ekstra krefter.

Utmattelse kan ogsa? komme av at man er blodfattig eller tar medisiner som gir tretthet. Man tror at dessuten arvelige forhold kan spille en rolle.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg