På Mandag ble det en tur til dyrlegen!!

Mandag for en uke siden tok jeg en telefon til dyrlegen, jeg hadde noen spørsmål når det gjaldt hunden min Bonny.

På bildet kan dere se såret fra det ene stikket han fikk.

I det siste syns jeg at han har virket litt mer stresset og urolig. Han har sutret og ult og bare ikke vært seg selv. Til tider har han også vært skeptisk og nervøs, men også redd.

En hannhund har ikke direkte løpetid som tisper har, men når hannhunder kjenner lukten fra tispene så får hannhunder også løpetid. Denne gangen har det vært utrolig slitsomt og mye av grunnen til sutringen og ulingen er akuratt dette, at han har hatt løpetid. De fleste hannhunder blir ofte litt tullete i denne perioden. Jeg googlet og leste litt om dette, og det var mange som hadde opplevd at hunden ble tullete.

Jeg har tenkt en stund på å kastrere han og tenkte at nå må jeg bare få gjort det. For å få full kastrering på han måtte jeg først prøve kjemisk kastrering. En kjemisk kastrering varer opp til 6 måneder. Som regel vil de bli roligere, men i noen tilfeller vil det ikke ha like god effekt. Noen ganger kunne de også bli verre, som i mer nervøse, stresset og redd av seg. Hun anbefalte derfor og prøve kjemisk først for å se hvordan Bonny vil reagere og om det vil hjelpe han.

På bildet ligger Bonny på bamsen til Linnea, som er min tanteunge. Han elsker bamser og Linnea syntes det var kjempe gøy at Bonny også likte bamsen hennes.

Han fikk time en uke etter at jeg ringte. Jeg var spent på hvordan det ville gå, om han ville være urolig og redd.

Turen bort gikk veldig greit, han er mest vandt med korte turer så han merket raskt at denne turen var lengre. Noe stresset var han jo, men jeg syns det gikk kjempe fint.

Det første hun gjorde var å hilse på Bonny, videre var det å lytte på han, måle testiklene, og deretter gjøre klar sprøytene, en til kjemisk kastrering og en som var en full vaksine sprøyte. I tillegg ble han også veid, og vekten viste 6 kilo.

Vaksinen merket han ikke noe til, men sprøyten han fikk for kjemisk kastrering var nok litt verre. Han stivnet og jeg så på blikket hans at han syns det var vondt. Men han var utrolig flink, det kom ikke ut en eneste lyd fra han.

Jeg må si at jeg syns servicen og hjelpen var kjempe bra. Jeg er hvertfall veldig fornøyd og kan virkelig anbefale henne. Dyreklinikken ligger midt i byen i et gult bygg

Jeg tror Bonny var glad når vi satte oss i bilen, han slikket meg på hånden, et tegn på at ''Jeg er ikke sint på deg'' '' Jeg føler meg trygg nå, hos deg''

Jeg fikk beskjed om at det kunne bli to tøffe uker, at han kunne bli enda verre en han hadde vært. Dette kunne være vanlig etter en kjemisk kastrering, så jeg måtte ikke miste håpet. Virkningen vil jeg ikke merke før det har gått 6 uker, om han blir roligere og ikke er like stresset.

Hun sa også at siden Bonny er en liten hund så kunne den kjemiske kastreringen virke opp til et år, men det gjenstår å se hvor lenge denne sitter i.

Jeg betalte 2138 kroner tilsammen uten resepten, noe jeg syns var billig. En full kastrering vil komme på 3500 kroner ca, noe jeg tenker å gjøre vist dette vil hjelpe han.

En veterinær (fra latin veterinus), også kalt dyrlege eller mer uformelt dyredoktor, er en person hvis profesjon (veterinærmedisin) er å hjelpe dyr som har helserelaterte problemer, enten gjennom forebygging eller klinisk behandling, hindre sykdomsoverføring fra dyr til mennesker samt å drive forebyggende helsearbeide innenfor matområdet.

Resept på markkur

Kortison/Prednisolon tabletter fikk jeg med vist han skulle få vepsestikk, huggormbitt eller pusteproblemer. Pusteproblemer har han hatt litt av siden han var valp, noe som kommer av luftrøret hans. Dette er på grunn av kroppstypen. Men dette kunne hun gjøre noe med vist det skulle bli verre. Vist han skulle bli bitt av en huggorm vil det ta ca 2 timer før tablettene virker.

Her har hun skrevet ned både vaksinen og den kjemiske kastreringen

Helseboken til Bonny ♡ 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg