Opplevelsen rundt innsnevringer!!!

Først vil jeg igjen takke dere for at dere tar dere tid til å lese bloggen, å takk for alle de fine tilbakemeldingene og kommentarene jeg har fått. Jeg setter utrolig stor pris på det <3<3

Hele livet har jeg alltid hatt store problemer med hals og svelg, som i veldig trang hals. Det var noe som kunne komme å vare i flere dager for så å gå over. Jeg tenkte ikke så mye over det, jeg tenkte bare at det var halsen min som var sånn. Etterhvert ble det verre og ble til slutt et stort problem. Jeg fikk etterhvert tatt noen røntgenbilder av halsen og spiserøret. Jeg fikk flere begere med kontrastvæske som jeg måtte drikke, for at de skulle se klart nedover halsen og spiserøret. Kontrastvæsken var tykk og seig i konsistensen, og var ikke noe spesielt god.

Jeg fikk svaret på røntgenbildene med en gang, og jeg hadde da flere innsnevringer i halsen. Det vil si at jeg hadde noe som blokkerte halsen. Jeg fikk beskjed om at åpningen i svelget bare var 3-4 mm i diameter, og åpningen skulle ligge rundt 2-3 Cm. Det vil si at åpningen i svelget var utrolig lite. Jeg forstod jo at det måtte være noe, når vannet jeg drakk ble sittene fast i svelget. Jeg fikk ikke svelget ned spyttet heller og måtte spytte det ut i vasken. Jeg satte selfølgelig fast brødskive biter og generelt alt av mat. Jeg hadde flere ekle episoder og fikk så klart panikk gang etter gang. Når maten satte seg fast i halsen, ville det ikke ned, jeg måtte derfor spy opp det som hadde satt seg fast, noe som var helt forferdelig.

Jeg fikk også time til og svelge slangen, men fikk ordnet det sånn at de kunne gjøre det i narkose.

25 Mai 2016 Fikk jeg operert vekk to innsnevringer i halsen, i selve svelget, de fjernet også en polypp, i tilegg så de ned i halsen og magen med en slange. Jeg hadde mye magesyre og hadde også sopp i spiserøret og magen, som jeg fikk medisiner for. Operasjonen gikk bra og tok ikke lang tid. Jeg fikk reise hjem samme dag, og kunne bare spise suppe den dagen. Halsen var ikke noe god etter at de hadde skjært vekk disse innsnevringene. Det gikk noen dager før halsen ble bra. Etter noen uker ble det også mye bedre å spise og drikke og i dag er svelget mye bedre en det var.

Jeg har skrevet ned litt informasjon til dere om dere lurer å er interessert!

En innsnevring i spiserøret er en tilstand hvor spiserøret ikke lenger er tilstrekkelig "fleksible". Denne tilstanden kan være medfødt, men kan også opptre i voksen alder.

For å få bekreftet om du har utposninger på spiserøret, må du på sykehuset for å ta røntgenbilder. For å se klart på røntgenbildene benyttes nedsvelging av kontrastvæske. I noen tilfeller vil det også være nødvendig å kikke ned i halsen din med et gastroskop (en bøyelig, fingertykk slange som legen kan se gjennom).

Spiserøret er et ca. 25 cm langt, elastisk rør med en innvendig diameter på omkring. 2 cm. Spiserøret strekker seg fra svelget i halsen gjennom bryst hulen til magesekken og fungerer som et transportorgan for mat.

Symptomer

Hovedsymptomet på en innsnevring er at det er vanskelig å spise. Mat er arbeidskrevende for spiserøret og kan gi følelsen av knivstikking bak brystbenet. Underernæring er også vanlig når mat blir vanskelig å svelge

Hos en pasient med innsnevringer gir svelging liten eller ingen åpning av muskelen.

Behandlinger!

Innsnevringene kan blokkes ut, behandles toksikologisk eller opereres.

En utblokking medfører nedføring av en vannballong ned i spiserøret. Denne føres ned til lukkemuskelen hvorpå denne strekkes ut til et forhåndsbestemt mål for å gjøre den slakkere permanent.

Et kirurgisk inngrep gjøres ved en snitting i lukkemuskelen for å gjøre denne svakere. Tidligere var et slikt inngrep en stor operasjon som ofte ble utført gjennom ryggen. Nå kan dette utføres med kikkhulls-kirurgi.

Botox : Dette kan gis som injeksjoner for å slappe av på muskler på undersiden av spiserøret. Botox-injeksjoner kan hjelpe dem som ikke klarer eller er uegnet til å gjennomgå kirurgi. En enkelt injeksjon gir lindring i 3 måneder hos 65 til 90 prosent av pasientene, men da må det gjentas.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg