Sovemedisin… For tidlig??!

Som baby ble jeg båret i søvn hver eneste kveld, og hver eneste natt. Mine foreldre byttet på å bære meg, sånn at den ene fikk sovet litt før de igjen byttet. Jeg hadde smerter, og gråt for det meste.

Når jeg begynte på Kortison som 2-åring hjalp det for smerter men ikke søvn. Prednisolonen har en bivirkning som gjør at du blir oppkvikket. Søvn var rett og slett et mareritt! Kortisonen måtte jeg ha, og den beste løsningen var da å begynne med sovemedisin. Jeg begynte på Vallergan som barn, og jeg fikk endelig til å sove litt. Jeg har prøvd litt forskjellig sovetabletter opp igjennom og har gått på sovemedisin i alle år. Jeg har blant annet prøvd, Vallergan, Apodorm, Stilnoct, Zopiclone og Imovane. Jeg har også prøvd naturmedisin for søvn, men det hjalp ingenting. Jeg satt mye oppe på nettene som barn, jeg satt i en stol med pledd rundt meg og leste bildebøker.

I dag bruker jeg noen sovetabletter som heter Tolvon. Den kan brukes både til angst og søvn, jeg bruker den for søvn, som fungerer bra. Jeg var 11 år når jeg begynte på sovemedisin, jeg var ung men det var ingenting annet som hjalp, jeg har gått fast på sovetabletter siden da. Sovemedsin kommer i både flytende og tablett form.

Om barnet er 2 eller 10 år, og barnet ikke sover, så kan sovemedisin være bra for en periode. Søvn er noe av det viktigste, både for barn og voksne. Jeg vil ikke anbefale sovemedisin til barn, men noen ganger kan det være den beste løsningen for barnet. Sovemedisinen som blir brukt mest til barn er Vallergan, som er søvndyssende.

Tolvon bruker jeg som sovemedisin, jeg tar 2 av disse på kvelden.

Søvnproblemer

Søvnløshet (insomni) er blant de vanligste årsakene til legebesøk og legemiddelbruk i allmennpraksis – en tredjedel av befolkningen lider av søvnvansker fra tid til annen. Søvnproblemer kan skyldes mange ulike årsaker.

Likevel kan det av og til være nødvendig med sovemedisin i perioder. Det finnes forskjellige typer sovemedisin, og disse inneholder forskjellige virkestoff og har ulik virketid. Sovemedisinen vil kunne lette innsovningen, gi færre nattlige oppvåkninger og/eller øke søvnlengden.

Tall fra 2011 viser at ett- og toåringer var den aldersgruppen blant barn fra 0-17 år som brukte mest sovemidler.

Små barn får i all hovedsak Vallergan, som er en gammel type allergimedisin. Dette er antihistaminer som har som bivirkning at barna blir veldig trøtte.

Vallergan (inneholder alimemazin): Virker søvndyssende og øker søvnlengden. Er også kløestillende og har effekt mot allergi. Tas 1/2-1 time før sengetid.

I tilegg til de de andre tablettene tar jeg også Afipran. Jeg skrev et innlegg tidligere om medisinene jeg går på. Afipran er kvalmestillende tabletter. Disse kan være gode å ha vist du må ta jern tabletter hver dag, i tillegg til Cellegift. Det som kan være en bivirkning er kvalme, og da kan Afipran brukes for å lindre dette

( Metoclopramide er det samme som Afipran )

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg