Jeg startet med veksthormon som barn!!!

Prosessen rundt med det å begynne på veksthormon tok lang tid, nærmere ett år. Det var ikke bare å starte med veksthormon.

12 Mars i 1991 ble jeg innlagt på Oslo Revmatismesykehuset, der tok jeg prøver av hvordan jeg produserer veksthormon. Jeg hadde en pumpe som tok 24 prøver i glass. Det ble gjort på natten i dyp søvn og tok 12 timer.

9 Januar 1992 startet jeg på veksthormon, jeg var bare 8 år.

Med mindre doser Kortison virket veksthormonen som den skulle. Jeg vokste flere cm, noe jeg er utrolig glad for. Det var ingen selvfølge at jeg skulle bli så høy som jeg er nå. Jeg kunne ha stoppet på 111 cm og blitt værende som jeg var, det var derfor ekstra stas å få de centimeterene som jeg fikk.

Når jeg var 13 år var jeg 111 cm, i dag er jeg ca 140 høy. Jeg var heldig som fikk lov til å starte med veksthormon når jeg var så ung og at jeg fortsatt fikk lov til å gå på det over så lang tid.

Jeg har hatt barneleddgikt (Juvenil Revmatoid Artritt) siden jeg var 2 år gammel, det var hvertfall da de fant det ut. Jeg ble satt på Prednisolon som er Kortison, som jeg fortsatt tar i dag men mindre doser en tidligere. Prednisolonen kan gjøre at du slutter å vokse, spesielt om du har gått på høye doser over tid. Jeg var lavere en de fleste og vokste nesten ingenting. Etterhvert begynte det og haste vist jeg skulle vokse mer. Jeg måtte ned på Prednisolonen for at det skulle være mulig. Selv om jeg startet på veksthormon når jeg var 8 år gammel, hadde jeg flere opphold med og flere opphold uten veksthormon. Jeg hadde mange dårlige perioder innimellom og måtte opp på Kortisonen, og da virket ikke veksthormonen som den skulle.

Dette innlegget kommer jeg til å dele opp i to deler, fortsettelsen vil komme om noen dager.

Dette bilde er fra 91 når jeg var 7 år

Her er jeg ca 8 år

Her konsentrerer jeg meg med å stikke meg selv, det var ikke alltid like enkelt men jeg fikk det som regel alltid til

Som dere ser var ikke spissen så lang, så jeg ble fort vandt med å stikke meg selv

Her er jeg mellom 10-12 år

#veksthormon #JuvenilRevmatoidArtritt #barneleddgikt

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg