Hei, har du moren din inne??!!

En mandagskveld rundt 8- halv 9 på kvelden ringte det på døren.

Jeg åpnet og der stod det en mann som var litt opp i årene, jeg antar at han er fra nærområdet siden han snakket samme dialekt, men mulig han kommer fra en annen plass også. Jeg åpnet hvertfall døren, lite ante jeg at det var dette han skulle spørre meg om. For det første han sa, på dialekt var Hei, he du mor di inne? (Har du moren din inne) Jeg stod der, litt forfjamset og uforberedt før jeg til slutt fikk sagt "Det er jeg som bor her" Åja, javel ja svarte han tilbake. Han trodde jo ikke at jeg var gammel nok til å bo for meg selv. Selv om jeg har opplevd flere episoder som dette, så blir jeg aldri helt vandt med det, men samtidig er det jo også litt morsomt.

Han var hvertfall ute for å selge noen diktbøker. Jeg er skeptisk til alt som har med dørsalg å gjøre så jeg kjøpte ikke noen diktbøker. Jeg syns det kan bli litt mye til tider, det er tegninger som skal selges, noen ganger kommer de med ting, og da har de også med seg en papirlapp eller plakat, der det står at de ikke kan snakke. Og denne gangen var det diktbøker.

For ikke så lenge siden var det også en som ville selge meg strøm. Han snakket og snakket, samtidig som han viste meg på ipaden han hadde med. Jeg sa så klart nei. For det å inngå noen avtaler med noen som kommer på døren er ikke min greie. Men jeg googlet navnet etterpå og de fleste som hadde Fjordkraft strøm hadde skrevet at de bare lurte folk for penger og at de svindlet personene. De hadde aldri hatt så dyr strøm før som det de hadde med Fjordkraft og de advarte personene om å ikke inngå strømavtaler fra Fjordkraft.

Jeg blir overrasket over hvor mye saker og ting de faktisk går rundt å selger. Men så å si alt som har med dørsalg å gjøre er som oftest bare lureri.

Når jeg først har skrevet litt om det med strøm så har jeg funnet noen punkter som kan være greit å vite for dere som skal inngå en ny strømavtale.

Dette er Forbrukerombudets fem strømtips

* Sjekk betalingsvilkårene og velg en leverandør som fakturerer strømmen etterskuddsvis

* Ikke inngå avtale på stands eller ved dørsalg

* Vær oppmerksom på innlåsende vilkår som bindingstid og oppsigelsessgebyr

* Du betaler ofte litt ekstra for å ha en «prisgaranti», «pristak» eller lignende

* Bruk Konkurransetilsynets kraftprisoversikt for å sammenligne priser på forskjellige avtaler

Strømtips er hentet fra denne nettsiden https://e24.no/privat/eiendom/slik-finner-du-beste-stroemavtale/10040896

#overrasket #dørselgere #diktbøker #strøm #fjordkraft #gammelnok #uforberedt

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg