En viktig legetime!!!

Jeg kan ikke få sagt det nok, tusen takk til alle dere fantastiske lesere, takk for alle tilbakemeldingene og for alle de fine kommentarene jeg har fått <3 Jeg setter så utrolig pris på at dere tar dere tid til å lese bloggen min.

I dag var det igjen tid for den såkalte celleprøven som jeg måtte ta på ny. Jeg tok celleprøven 19 Mars tidligere i år når jeg var i Stavanger, samtidig som de da også sjekket Endometriosen. (Endometriose er en sykdom, som jeg har skrevet om i tidligere innlegg)

Etter noen dager fikk jeg brev i posten, svaret fra celleprøven viste noen bakterier. Jeg var på kontroll igjen i Stavanger angående oprasjonen av Endometriosen, da fikk jeg også beskjed om at det bare var noe rusk. Men de skulle ta ny celleprøve under oprasjonen mens jeg lå i narkose. Men det ble ikke gjordt.

Jeg ringte å fikk time hos fastlegen til å ta en ny celleprøve, men han ville sende meg videre til en gynekolog. Jeg fikk hvertfall alle reseptene jeg skulle ha. Disse får jeg på blå resept. Jeg fikk også tatt en del blodprøver og i tillegg ønsket jeg også å ta en Ekg som sjekker hvordan hjertet er. Hjertet har de sjekket flere ganger på meg med Ekg. Denne gangen var det bare et ønske, Ekg er jo fort gjordt. Du får flere lapper på kroppen og deretter en ledning på hver lapp, ledningene kobles til en maskin som da også tar prøven. Det så greit ut, men de sender likevel prøven videre.

En celleprøve er i utgangspunktet ikke vondt, det skal hvertfall ikke gjøre vondt, ubehagelig er vel mer rett. Også er det jo det at du ligger der, med beina opp å ut til siden, noe som derimot kan være mer ubehagelig for veldig mange. Jeg skal være ærlig å si at jeg syns ikke det er noe gøy, det er ikke akuratt noe høydepunkt, men prøven er fort gjordt også er det veldig godt å vite etterpå at prøven er unnagjordt. Jeg tenker også at for mange så handler det litt om det å ha kontrollen, for å sitte på en stol å snakke er ikke det samme som å legge seg ned for å ta en celleprøve. Du føler du mister litt av kontrollen i det du legger deg ned.

Han slet med å finne livmorshalsen i dag, instrumentet han brukte ble dratt frem og tilbake samtidig som han trykket det ned, men han fikk det heldigvis til etter en stund.

Jeg foretrekker å gå Stavanger når jeg skal til gynekolog, men jeg har også vært mye i Oslo, der er de også dyktige. Det er faktisk stor forskjell på gynekologer. Noen gynekologer har mer erfaring en andre. I tillegg jobber de på andre måter og kan mer om andre ting.

Vi er veldig heldig i Norge, vi får automatisk innkallelse til å ta celleprøve, men også mammografi. For mange har ikke den muligheten som vi har her i landet. Det er så viktig å sjekke seg. Så ikke utsett timen, vist du absolutt ikke må, ta timen du får på alvor. Vi gjør ikke dette for morro skyld, vi får faktisk den muligheten og vi får faktisk den hjelpen vi skal ha. For dette er noe som er viktig for oss alle.

#sjekkdeg #celleprøve #legetime

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg