Da er også denne operasjonen overstått

Gårsdagen startet tidlig, alarmen stod på 05.15. Det var mørkt, nesten helt svart ute, jeg var trøtt og kunne virkelig trengt en kaffe. Men jeg måtte faste og alt jeg tok var 2 tabletter med litt vann. Jeg hadde avtalt på forhånd at jeg kunne ta Prednisolon og en smertestillende. 

Som jeg har skrevet tidligere skulle jeg ha en liten operasjon. Jeg ønsket narkose og måtte først gjennom en forundersøkelse, og i tillegg måtte jeg også ta noen røntgenbilder av nakken som skulle være klar til operasjonen.

Jeg måtte møte opp 07.30 på sykehuset, jeg stod som nummer 1 på listen og det tok ikke lang tid før jeg ble trillet opp til operasjonsrommet. Jeg gikk inn på operasjonsrommet selv og la meg ned i en gynekologisk operasjonsstol, det var den samme som sist. Det var kaldt i operasjonsrommet, men det er det alltid. De kledde fort på meg noen sokker som så ut som laken, jeg fikk teppe på og videre ekg plaster som de måler hjertet, og pulsmåler på fingeren. Det var et helt team, alle hadde sin oppgave de skulle gjøre. De sprøytet inn sovemedisin/narkose i veneflonen først, men det merket jeg ikke noe til så de måtte sette enda mer, jeg ble sløv, og da var det også greit at de kom med oxygenmasken, som de holdt over ansiktet, for denne liker jeg bare ikke, og sa i fra om det på forhånd. I tillegg fikk jeg intravenøs væske både før og etter operasjonen.Ekg lappene, de to øverste er fremsiden, den nederste er baksiden. Disse har lim på seg og sitter fast på huden. Huden henger med når du skal dra de av, som er noe jeg synes er grusomt.Operasjonen var en konisering der de fjernet en bit på livmorhalsen, og samtidig tok de også en liten sjekk med ultralyd innvendig som vi ble enig om på forhånd. En sjekk med ultralyd kan alltid være greit, jeg har jo gjort det noen ganger før men alt er enklere i narkose synes jeg. For å kunne se ordentlig med ultralyd ble det denne gangen brukt vannscanning, der de sprøytet inn vann rundt livmoren. Alt så helt normalt ut.

Konisering er et lite inngrep, og ikke som et ledd som blir operert, for det kan ikke sammenlignes. Selve operasjonen tok bare en halvtime. Jeg merket ingenting til at jeg hadde hatt narkose. Det kommer selvfølgelig ann på hvor mye narkose du får, alt etter hva du skal gjøre, hvor lang tid det tar og vekten så klart. Jeg har alltid tålt narkose og har alltid vært kvikk og opplagt når jeg har våknet. Jeg hadde våknet med en gang de var ferdige.

Jeg har vært gjennom det meste, og nå er også denne operasjonen unnagjort. Det er jo alltid godt å få det overstått. Etter operasjonen kom legen å snakket med meg, jeg hadde snakket med henne før operasjonen også. Alle tok godt i mot meg og var hjelpsomme hele veien.

Det eneste jeg har reagert på er tuben jeg hadde i halsen under narkosen, halsen var både sår og øm, i tillegg var det også vondt å svelge, halsen er fortsatt ikke helt god, men det går seg nok til. Tuben blir lagt inn for å holde tungen på plass og gir frie luftveier.

Jeg kom hjem i går, og formen var helt fin. Men jeg måtte ta det med ro i 2 uker. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg