Et sunnere alternativ til godteri

Helgekos er ofte noe du forbinder med godteri, chips og brus. Noen har helgen der de spiser akkurat det de har lyst på, mens andre har en gang i uken, ofte lørdagen som en ”godteridag”

Det er vanskelig å bli kvitt det såkalte ”søtsuget” For det er noe vi alle har, spesielt når kvelden kommer og du setter deg ned med en film eller serie og skal slappe av.

Jeg har funnet et sunnere alternativ. Når jeg skal unne meg selv noe godteri velger sjokoladen med 70 eller 86 prosent kakao. Begge er sunne, men jo mer kakao jo sunnere er sjokoladen. I mørk sjokolade er det helsebringende plantestoffer, mineraler og antioksidanter på lik linje som i grønnsaker.

Forskjellen på disse er faktisk stor, den ene er mindre bitter i smaken en den andre. Jeg pleier å kjøpe begge sånn at jeg kan variere. Jeg spiser en til to ruter, det er også det som er anbefalt.

Dette er den mørkeste med 86% kakao. Denne er litt mer bitter i smaken en den med 70%

Den lyse med 70% kakao

Jeg har også prøvd Grete Roede sine kokosboller uten sukker. Jeg var litt spent på hvordan disse ville smake, men jeg ble positivt overrasket over hvor gode de faktisk var.

Det er bevist at å spise 1-2 ruter med mørk sjokolade har flere fordeler. Å spise en liten mengde sjokolade hver dag er sunt og godt for både hjertet og hjernen.

Det er altså mange fordeler med å spise sjokolade som har mye kakao i seg, jeg har aldri vært noe glad i de lyse sjokoladene, men jeg har alltid likt de mørke. Jeg drikker hverken brus eller saft, chips spiser jeg heller ikke. Sånn utenom syns jeg lakris kan være godt, men i små mengder. Alt med måte, men det gjelder jo det meste.

Husk at det er viktig, men også lov å unne seg noen godbiter selv om det ikke er helg.

Ha en fin fredag alle sammen 🙂

2 kommentarer
    1. Vel..jeg strever med å få i meg en sunn sjokolade til altfor høy pris. 87% kakao, null sukker, null melk, null gluten, vegansk, økologisk..den er visst alt mulig. Smaker helt forferdelig. Like før jeg brekker meg, men siden den er kjøpt en gang, skal den ikke kastes. Aldri har en sjokolade overlevd så lenge i skapet her. For nå er den 9 måneder gammel her i huset, og det er bare 95 grams plate.Når man tar en rute av den der i munnen, føles det som en hard klump av fett med smak av kakaopulver. Og jeg er ikke spesielt glad i å få f.eks en klump Delfiafett i munnen…
      Man blir ihvertfall avvent fra sjokoladesug, for den frister ikke. Merket er Plamil, om noen lurer. Garantert nøttefri også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg