Hva er greit å dele å hva er ikke greit!!!

Dagens innlegg handler om hva som er greit å dele å hva som ikke er greit. Jeg har allerede delt mye med dere. Både fine ting å ting som ikke alltid har vært så greit. Det er mye personlig, men det er sånn jeg har ønsket å ha det. En av grunnene er at jeg er en åpen person, jeg er ikke den som er redd for å skrive om ting, det er jo på den måten dere blir kjent med meg. Det føles godt å skrive ned ting, å fortelle om det til dere.

Noen velger å ikke dele så mye av det personlige, men heller skrive om andre ting, mens andre velger det motsatte.

Det jeg ikke har delt og som jeg heller ikke kommer til å dele er bilder og navn av personer som jeg ikke har fått tillatelse fra. For at navnene skal komme med skal personene godkjenne det først, det samme gjelder bildene. Det er ulovlig å dele navn og bilder uten at de har sagt ja til det. Jeg har derfor heller ikke gjort det. De bildene og navnene jeg har delt på bloggen har blitt godkjent av personene.

Som hovedregel bør man derfor alltid be om samtykke før bilder eller filmer skal pupliseres.

Når det kommer til å dele bilder av barna sine tenker jeg at det må være opp til hver enkelt. Jeg forstår de som vil skåne barna sine og ikke ønsker å ha bilder av barna sine på nettet, men jeg forstår også de som velger å dele bilder av barna sine. Det er ingen fasit på det, gjør det som føles rett for deg.

Samtykke skal hentes inn før offentliggjøringen. Publiserer du familiebilder eller festbilder av omgangskretsen må du derfor ha samtykke fra alle som kan identifiseres på bildene. Dette gjelder selvsagt uansett om bildene publiseres på en hjemmeside, på en blogg, på sosiale medier som snapchat eller andre nettsider. Det gjelder også om bildene deles i åpne eller lukkede grupper (slik som Facebook-grupper med flere medlemmer), og det gjelder direktestreaming selv om ingenting lagres. Brudd på disse reglene kan være straffbart.

For å lese resten kan trykke på denne linken:

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/

#personlig #personligblogg #spøromlov #tillatelse

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg