Ikke favorittdagen akkurat!!!

Må si jeg begynner å bli litt smålei nå, jeg synes det har vært litt mye i det siste.

Jeg fikk telefon om at celleprøven jeg tok fortsatt var lik som sist. Jeg måtte derfor komme å ta noen nye prøver, en utvidelses prøve.

De siste månedene har det vært litt gynekologiske undersøkelser, prøver og en operasjon. I tillegg har det jo også vært andre ting.

På Tirsdag var det nok en undersøkelse og prøver som skulle tas. Jeg hadde fått time klokken 11.00, men kom ikke inn før rundt 11.25. Prøvene som ble tatt tok rundt 20-25 minutter.

En utvidelses prøve innebar flere forskjellige prøver, men usikker på hvilke prøver det var. Dette var jo rutine prøver når celleprøvene slår ut 2 ganger. Det hele var utrolig ubehagelig å vondt. Spekteret som blir brukt til å utvide for å ta prøver var også vondt, det ble dratt så mye i alle vinkler.

Jeg fikk bedøvelse siden prøven skulle tas i slimhinnene, sprøyten ble satt innvendig, selv om det var i underlivet var det ikke det som var vondt, det var alt det andre. Bedøvelsen måtte virke i noen minutter før biopsien kunne tas, og da ble det klippet av en bit fra livmorhalsen.

Noen av prøvene ble også tatt før jeg fikk bedøvelse. Den ene prøven var skraping av vev fra livmorens innside. Etter prøvene ble det lagt inn et langt tørkle, et slags gasbind som skulle ligge mot såret for at det ikke skulle blø. Dette skulle jeg helst ha til dagen etter før jeg kunne ta det ut.

Jeg kan si at å gå med et tørkle inni der ikke var det beste når du skulle tisse hvertfall. Jeg satt både 20 minutter å 30 minutter for å få ut noe av tissset, men det var vanskelig. Jeg fikk til noe da, tørkle som hang ut ble så klart tildekket av urin, og selv om urin er rent følte jeg meg både skitten å ekkel. Hadde jeg ikke fått ut noe så måtte jeg jo bare dratt ut tørklet.

De kan stikke meg og operere meg, men når det kommer til prøver og undersøkelser i underlivet synes jeg det er vondt å ubehagelig. Jeg var både stresset og nervøs på forhånd fordi jeg synes sånne ting er vondt. I tillegg fikk jeg også noe panikk når jeg la meg ned i stolen, noe som resulterte med en reaksjon av at jeg ble sint, samtidig kom det også noen tårer. Jeg prøvde å slappe av men fikk det ikke helt til. Hadde jeg visst det var så vondt så hadde jeg gjordt det i narkose. Narkose er noe jeg egentlig alltid foretrekker, spesielt i sånne situasjoner.

Jeg fikk lite informasjon så jeg måtte ringe dagen etter for å høre. Jeg måtte hvertfall ta det med ro i en ukes tid.

For andre vil kanskje ikke disse tingene være verken ubehagelig eller vondt, men for meg var hele opplevelsen egentlig bare vond.

Jeg sov bare 4 timer den natten, når klokken var rundt halv 5 på natten fikk jeg endelig ut urinen og det hjalp for jeg sovnet etter det.

Dagen etter skulle jeg dra ut det her tørkle, jeg dro å dro, litt å litt av gangen mens jeg hadde noen pauser, jeg trodde aldri det skulle stoppe. Men jeg fikk hvertfall ut alt, håper jeg da.

Jeg luktet som en baby med tisselukt å det hele. Så etter en dusj og rene klær følte jeg meg hvertfall litt renere.

Etter å ha blitt feilbehandlet, ikke bare en gang, men tre ganger av samme lege, så mister jeg rett og slett respekten. Det er menneskelig å gjøre feil, det kan skje alle, men når ting ikke stemmer av det som blir sagt og gjordt og konsekvensene ble så ille den ene gangen, da har jeg ikke mye respekt igjen.

Av egen erfaring må jeg si at jeg ikke er fornøyd med verken gynekologen eller personen som assisterer. Det handler jo om alt, kommunikasjonen som er dårlig, de tar ikke hensyn, og de hjelper heller ikke om du har vondt og gråter, om du stresser eller er redd. Og som sagt, lite informasjon. Her må du egentlig bare finne ut av ting selv, for andre kan jo være fornøyd selv om jeg ikke er det. Jeg har vært fornøyd med alle utenom disse to. Hadde det ikke vært for at jeg måtte ta prøvene rundt dette klokkeslettet, så hadde jeg gått en annen plass.

Jeg måtte ta ny celleprøve om noen måneder, mulig jeg må operere bort noe av livmorhalsen også

Jeg hadde med meg søsteren min Gunn Hege når prøvene pågikk, jeg følte meg tryggere når hun var med. Jeg har hatt med Gunn Hege tidligere også når det har vært undersøkelser og prøver. Tusen takk for at du ble med, jeg setter utrolig pris på at du orket å være med meg.

Tusen takk for nydelige roser Gunn Hege 

#biopsi #lokalbedøvelse #ubehag #vondt #undersøkelse #gynekologiskundersøkelse #ikkefavorittdagen #notmyfavouriteday #sjekkdeg #roser #takkforblomstene

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg