Kastrering unnagjort

For ca 1 år siden valgte jeg å prøve kjemisk kastrering på hunden min Bonny. Dyrlegen anbefalte dette først for å se om det hadde noe virkning å heller ta full kastrering vist det hjalp.

Det tok litt tid, men jeg merket stor forskjell på Bonny etter den kjemiske kastreringen. En kjemisk kastrering er en sprøyte som blir satt i nakken.

Han var rolig og mer fornøyd, en kjemisk kastrering holder vanligvis i 6 måneder. På Bonny varte den ca 1 år, siden han er en liten rase. Etter at den begynte å gå ut ble han mer urolig, han stresset, han var sutrete og masete, i tillegg til en del uling. Han markerte også med å tisse inne. Disse tingene blir ekstra forsterket når han kjenner lukt fra tispene. Det har vært en periode nå med mye grining og uling, jeg merker han blir sliten for det stresser han jo.Jeg hadde fått time til kastrering, som ble gjort på Fredag. Etter å ha fått en sprøyte i låret tok det ikke lang tid før han sovnet. Så ble han lagt over på en benk og vi fikk beskjed om å komme tilbake om en god time, jeg hadde med meg pappa, takk for at du ble med.

Når vi skulle hente han var han ikke våken, han hadde fått motgift sånn at han skulle våkne, jeg prøvde å snakke til han men han registrerte meg ikke, etter en stund åpnet han øynene mer og mer, han så på meg, og registrerte at jeg var der.

Jeg satt bak i bilen på vei hjem å passet på Bonny, han var fortsatt veldig sløv å vinglete, i tillegg hadde han også på seg krage, denne skal brukes i en uke. Han har to sting som kan tas på Fredag, disse kunne jeg ta selv.

Å kastrere en hund kan være strengt, spesielt om det er en rasehund. Det kommer også ann på atferden og hvordan hunden er. Jeg måtte først prøve kjemisk en gang for å se hvordan han ble, for noen ganger kunne det ha motsatt effekt, han kunne da bli verre en han i utgangspunktet var, mer urolig, mindre lydig og mer sutrete.Når vi kom hjem lå han bare på gulvet, der lå han i flere timer, han var veldig sløv. Jeg fikk med meg 3 smertestillende tabletter, disse skal deles i to siden han bare skal ha en halv til dagen.En kjemisk kastreing kostet rundt 2000, mens en full kastrering koster 3881, men da er også kloklipp og vaksine med. Selve operasjonen tok en time.Han var sløv både fredag og lørdag, og var ikke helt med, han drakk ingenting, og var heller ikke ute å tisset, det eneste han spiste var leverpostei, jeg måtte blande en halv smertestillende for at han skulle få den i seg. Ellers lå han for det meste å bare sov.

Første natten gikk over all forventning, hun sa den første natten kom til å være tøff med klynking og at mange lå inne i stuen med hunden den første natten. Bonny har ikke laget noe lyd, jeg la to tepper på gulvet på soverommet å der sov han gjennom natten, jeg la også noen aviser på gulvet i tilfelle han måtte på do.

Han måtte bæres siden han ikke klarte å gå, jeg prøver å ha på kragen mest mulig, men tar den av når han skal spise å drikke, men det viktigste er å ha den på om natten, og det har gått greit til nå. Det tok også over et døgn før han klarte å tisse. Bonny er fortsatt ikke helt god og ligger for det meste bare å slapper av, han går minst mulig å må fortsatt løftes og bæres, men det fremover.

Han har sovet godt og har ellers vært veldig snill. Han har ikke laget noe lyd og ikke klynket seg. Men jeg har jo sett at han har hatt vondt selv om han ikke har klaget.

Nå er jo kastreringen unnagjort så nå håper jeg bare at han vil få en bedre hverdag, der han kan være avslappet og ikke gå å være så stresset som han har vært.

Når testiklene fjernes, vil nivået av testosteron synke. Det tar som regel minst 2 – 4 uker fra operasjonen til nivået av testosteron har sunket og man kan begynne å merke effekten av inngrepet.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg