Noen tanker rundt medisiner

Dette er noe jeg har skrevet litt om før, men jeg tenkte jeg kunne dele noen av mine tanker rundt dette, og hva medisinene gjør for meg. 

Benepali og tablettene jeg tar er jeg avhengig av for å fungere i hverdagen. 

Benepali er i sprøyteform som jeg tar selv en gang i uken. Nå har de kommet med en ny pakning. Selve pakningen er smalere og inni ligger det to små pakninger til, med 2 sprøyter i hver. Jeg må si jeg likte den gamle best, for den var så enkel å åpne. Den nye er rett og slett idiotisk lagt til. Jeg sliter med å åpne denne, for her må du trykke inn for å få ut sprøytene. Jeg lurer på hva de har tenkt her, det kan umulig bare være meg som har problemer med dette. Når du er stiv og vond i hender og fingre så klarer du ikke å åpne denne. 

Det er jo litt forskjell på disse, den største er den gamle pakken, den hadde jeg ingen problem med å åpne.

I den nye pakningen ligger denne pakningen med to sprøyter, her har jeg bare revet opp på toppen siden jeg ikke klarte å trykke inn der jeg skulle.

Prednisolon (Kortison) og Methotrexate (Cellegift) Dette et betennelsesdempende tabletter

Folsyre må jeg ta på grunn av Methotrexate. Jeg må også ta Niferex jerntabletter siden jeg ikke har jernlager.

For å klare å sove tar jeg også Tolvon sovetabletter. Jeg tar også Pantoprazol krka som er det samme som Somac, denne er forebyggende mot magesår, og hjelper også på halsbrann som jeg har hatt i alle år.

Smertestillende tabletter er jeg også avhengig av for å klare å fungere, jeg har prøvd flere ulike typer men akkurat nå bruker jeg Nobligan. Selv om smertene ikke forsvinner blir de likevel dempet.

Metoclopramide er det samme som Afipran og er kvalmestillende. Disse fikk jeg etter at jeg begynte på jerntabletter og kan tas ved behov.

Det jeg tenker generelt om tabletter, medisiner og sprøyter er at vist du trenger det for å bli bedre så mener jeg at det bør brukes. I mange situasjoner er det også livsviktig og nødvendig.

Når du får medisiner så skriver legen ut dosen du skal ta. Det kommer ann på høyde og vekt. Etter en stund kan du gå å ta blodprøver og da kan du finne ut hvordan medisinene virker på deg. 

Det er selvfølgelig viktig å følge reglene fra legen og doseringen du har fått

Før du begynner på medisiner kan det være lurt og noen ganger nødvendig å ta blodprøver for å se hvordan prøvene ser ut. Noen kan få bivirkninger av medisiner, noen kan gå over etter en stund, mens andre ganger kan det være lurt å slutte og heller prøve en annen type, til du har funnet en som hjelper for deg. Det er jo likt med narkose, noen tåler narkose bra, mens andre tåler det ikke. Jeg har aldri reagert på narkose, jeg har vært oppe av sengen å gått, spist og drukket rett etter at jeg har våknet. Jeg har kun vært dårlig en gang, men det var på grunn av operasjonen på livmoren, som var nokså krevende.

Blodprøvene har vist at jeg tåler det jeg tar nå, prøvene har vært fine og viser at medisinene hjelper.

Dette er jo min mening, mine tanker å det jeg vet med tanke på mine medisiner. Jeg er vandt med mine, og noen av de har jeg gått på siden 2 års alderen. Jeg har prøvd mange forskjellige typer både tabletter, flytende medisin, intravenøs medisin og sprøyter. Noen er kanskje ikke helt enig i alt, men det er lov, for vi har alle ulike meninger og forhold til medisiner.

I tillegg tar jeg også noen vitaminer som jeg synes er viktig å få i seg. De fleste spiser jo variert å får derfor i seg det de skal. 

Siden jeg ikke klarer å få i meg det jeg skal ha, så er det greit at det fins vitamintabletter som dette. Multivitaminene var på tilbud når jeg kjøpte sist, så jeg fikk to store bokser til 220 kroner, og det svarer seg jo når jeg tar de hver dag. 

Jeg tenker at det må være fint å være frisk, uten noen form for diagnoser og plager. Du slipper å tenke på medisiner og det som følger med når du har en diagnose. Jeg misunner dere som slipper dette, for det er faktisk stressende til tider, spesielt på morgenen når det er flere ulike tabletter som skal tygges.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg