Slitsomt både for deg og meg

Det begynte tidlig på dagen med små anfaller. Anfallene er brekninger som kommer innenfra, der halsen får sammentrekninger. Når dette pågår får han også pustebesvær.

Han gikk fra sofaen til buret sitt, og videre til sengen, og deretter bort på matten som ligger med døren. Det hørtes ut som han hadde mye slim som lå i spiserøret og halsen. Han har hatt det flere ganger før, men denne gangen var det ekstremt. Han spydde en gang, og da tenkte det ville bli bedre, men det gjorde ikke det. Bonny kom å la seg ved siden av meg i sofaen, han ristet og skalv og var egentlig bare redd. Det kan jeg jo godt forstå. Jeg prøvde å roe han ner, så jeg klappet og masserte han, det hjalp nok litt der og da før neste anfall kom.

Timene gikk og han ble ikke bedre. Jeg kom plutselig på at jeg hadde fått prednisolon av dyrlegen, disse tablettene kunne jeg gi vist han ble bitt av huggorm, fikk vepsestikk eller hadde pustebesvær. Jeg ga han 10 mg med prednisolon, da var klokken over 01.00.

Det tok ikke lang tid før de virket. Da klarte han også å slappe mer av. Han sovnet når vi gikk å la oss, men han våknet noen ganger av noen mindre anfall, før han til slutt sovnet igjen.

Dagen etter var han bedre, men noe redusert. Han var nok litt sår i halsen, for han hostet og harket og stemmen var også hes.

Det er ekkelt og vondt å se når han har det sånn, jeg kan jo ikke gjøre noe. Det er noen dager siden nå, men han har hatt noen små anfaller etter det.

Siden Bonny er den rasen han er så kan han ha problemer med spiserøret og halsen. Halsen blir litt kort i forhold til resten av kroppen og dermed er det ikke alltid svelget fungerer.

Jeg vet ikke om alle hundene i denne rasen har det på den måten, for de kan jo være ulike akkurat som oss mennesker. Men vist det høres kjent ut for noen så kan det nok være årsaken.

En Tibetansk Spaniel er en rase som i utgangspuktet er frisk og sunn. En sykdom som kan være arvelig for denne rasen er en øyesykdom. Problemet hos Bonny er spiserøret og halsen, dette er mer et problem og ikke en sykdom.

Formen min har heller ikke vært helt på topp, jeg har vært trøtt og sliten etter å ha gått en uke med blødninger, da 5 av de dagene har vært ekstreme. Jeg har ikke kunnet gå noen plass siden det har vært sånn hele tiden. Hodet har heller ikke fungert siden jeg har mistet en del blod. Jeg vil tro at det kanskje har noe med prøvene å gjøre, som jeg tok hos gynekologen, der de klippet av noe på livmorhalsen.

Jeg måtte til slutt ta noen tabletter for å stoppe blødningene. Disse har jeg tatt før, etter en dag hjalp de, etter to dager var blødningene stoppet, og gjett om jeg ble glad, så utrolig deilig. Hadde jeg ikke gått fast på jerntabletter, som jeg tar hver dag, så måtte jeg nok kanskje hatt blodoverføring.

 

I tillegg er også halsen vond, jeg hoster, stemmen er hes og noe feber. Jeg får bruke helgen til å bli bedre og håper det snart går over.

#tibetanskspaniel #ikkeheltpåtopp #ikkeheltiform

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg