Tenk å sluppet alt dette styret!!!

Noe som er irriterende og ganske så frustrerende er når det går ut over tennene.

Når du har gått på medisiner siden 2 års alderen sier det seg jo selv at det går ut over tennene. I tillegg så tygger jeg alle mine tabletter siden jeg ikke klarer å svelge de hele. Grunnen er at jeg alltid har hatt problemer med selve svelget, jeg har opplevd å sette fast tabletter før, selv om jeg tygger tabletter kan de fortsatt sette seg fast i halsen.

Jeg har egentlig ikke hatt noen problemer med tabletter, og heller ikke noen bivirkninger. Men det har gått ut over tennene, så det er vel det eneste jeg kommer på og at jeg mister en del hår da som også er en bivirkning. Jeg leser aldri papirene som følger med tablettene. Det er vel egentlig en av de dummeste tingene du kan gjøre. Det beste er å ta tablettene uten å lese på arket, ikke gå å kjenn etter om du kjenner noe, for da blir du bare gal i hodet, du vil merke vist noe føles annerledes, og da kan du heller lese over papiret som følger med.

Før gikk jeg til tannlegen hver uke å hver 14 dag, godt jeg ikke har tannlegeskrekk for å si det sånn. For en tid tilbake fikk jeg porselenstenner i overkjeven, planen er å få porselenstenner i underkjeven også. Men før det har jeg noen ting som må fikses. Det er jo best å ta det i riktig rekkefølge.

Jeg har fått operert inn to titanskruer i underkjeven, en på hver side. Dette var for å få en bedre tyggefunksjon. De andre jeg hadde ble trukket for en tid tilbake. Jeg hadde en periode der jeg måtte tygge på gommene, men etterhvert begynte det å bli sårt å vondt, i tillegg begynte også tannkjøttet å verke.

Jeg får dekket ca 90% av Helfo, ellers hadde det nok ikke gått. Jeg måtte betale en egenandel på over 23.000, som jeg i utgangspunktet syns er mye. Det kostet over 50.000 for to skruer, to nye tenner og bedøvelse. I tilegg har jeg også fått 4 nye tenner på den ene siden i overkjeven.

Det å få operert inn skruer i underkjeven er ikke vondt, men mer ubehagelig. Men, jeg kan love deg at smertene kom når bedøvelsen gikk ut.

Jeg fikk operert inn en og en skrue om gangen. Jeg hadde en tann på venstre side som de opererte ut på grunn av betennelse i tannkjøttet, jeg fikk flere sprøyter med bedøvelse men jeg kjente det likevel. Tannen måtte deles for å tas ut, jeg fikk panikk, det var vondt og jeg ble liggende i stolen å gråte samtidig som jeg var tildekket med en duk over øynene mine. Det var ingen god følelse. Etter å ha fått fjernet tannen måtte området gro før de kunne operere inn den ene skruen. Selve gro perioden tok ca 6 måneder.

Under operasjonen ble det brukt en boremaskin som skrur ned skruen i tannkjøttet. Jeg hadde heldigvis nok kjevebein, som da skulle gro sammen med skruen. Vist ikke måtte de tatt bein fra hoften for så å satt inn i munnen.

På grunn av trykket i kjeven mistet jeg følelsen fra nesen å ned til haken, i tillegg mistet jeg også følelsen i leppene.

Selv uten følelse, merket jeg godt smerten. For etter noen dager begynte ansiktet å brenne, det boblet og det dunket. Brennhetsfølelsen var værst, jeg slet med å sove og jeg fikk heller ikke til å slappe av. Jeg prøvde å massere området, som faktisk hjalp litt. Dette var visst normalt på grunn av trykket i kjeven

På en voksen person kan det ta fra 1 år til 18 måneder før hele følelsen er tilbake, mens hos barn kan det ta 6-7 måneder. Dette kommer ann på hvordan gro-prosessen er. På meg tok det mellom 6-8 måneder før alt var normalt igjen. Jeg fikk beskjed at gro-prosessen hos meg er som på et barn, sånn har det vært etter de andre operasjonene også, der operasjonssår og arr har grodd fort, noe de også sa til meg på sykehuset.

Det å få nye tenner er virkelig en lang prosess, som gikk over et år. Men jeg er godt fornøyd å veldig takknemlig over hjelpen og ikke minst at jeg fikk nye tenner. Det har vært mye tannlege og tannlegespesialiser, og jeg kan innrømme at jeg mange ganger har vært oppgitt. Det er jo litt av et styr.

På det øverste bildet kan dere se skruene som er operert inn, tennene er plassert oppå selve skruen.

Vist du har sterke og gode tenner, ta godt vare på de og vær glad så lenge du slipper alt det styret som følger med når tennene ikke er helt på topp. Du vet aldri når problemene dukker opp.

Dette er noen av tennene som disse sitter på siden i overkjeven sammen med resten av porselenstennene.

#tannlege #tannlegespesialister #porselenstenner #odontologi #tannimplantat

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg