Vaksine, for eller i mot?!

Dette er jo et tema som har blitt diskutert flere ganger, ganger, det blir stadig tatt opp og meningene varierer fra for til i mot.

Så jeg tenkte jeg kunne bruke min stemme til å si litt om hva jeg mener om akkurat dette temaet.

Når jeg tenker på vaksiner så tenker jeg både vaksine for barn og voksne, men også influensavaksiner.

Jeg tenker at en ”frisk” person i utgangspunktet ikke trenger vaksine for forkjølelse og influensa. For personer som er friske uten noen diagnoser, tåler en forkjølelse og en vanlig influensa. Jeg er personlig for vaksine, både hos barn og voksne. De som er syke, har ofte nedsatt immunforsvar og bør derfor ta vaksinen som er nødvendig. En vaksine kan da være med på å gi mildere influensa symptomer og dermed vil det også være tryggere for den som allerede er kronisk syk.

Jeg fikk ikke lov til å ta vaksinen når jeg gikk på skolen på grunn av tablettene jeg gikk på. Jeg fikk de vanlige som barn, og har vel tatt en vaksine hvertfall mens jeg var ungdom/voksen, men usikker på hvilken vaksine det var.

En vaksine kan gis så tidlig som ved 6 uker. Vaksinene blir gitt ved 3, 5 og 12 månedersalderen. Som baby og barn er det vanlig å få bivirkninger, så hvorfor er vi så redde for det i dag? Hva ville skjedd om barnet ikke ble vaksinert? Mest sannsynlig ville det barnet blitt alvorlig sykt når en infeksjon hadde oppstått og kanskje enda verre en det også. For en infeksjon ville barnet fått før eller siden.

Jeg kan forstå uvissheten og skepsisen rundt det at du ikke vet hvilke bivirkninger som kan dukke opp, men sånn er det jo med alt som du ikke vet noe om på forhånd. De fleste er for vaksiner, men det er også de som er i mot.

Det sitter ofte i hodet, tanker og bekymringer, redd for at noe kan gå galt. Noen har kanskje også lest en plass at noen fikk en bivirkning eller ettervirkning som ingen andre har hatt, du tenker med en gang at det må være på grunn av vaksinen. I de aller fleste tilfeller er det ikke på grunn av vaksinen, det kan også ligge andre ting bak som du ikke vet noe om på forhånd, som var der før vaksinen ble tatt.

Om barnet ikke er vaksinert kan det være en fare for andre barn, og uten vaksinasjon kan barnet bli lettere smittet, og bakterier og viruser kan da bli mye verre en om barnet hadde vært vaksinert. Et barn som ikke er vaksinert kan også være mer mottagelig for andre sykdommer som da igjen kan være enda farligere.

Er du voksen å skal reise på ferie eller jobbe i utlandet, som for eksempel Afrika, så bør du vaksineres, det gjelder blant annet Brasil også, der det for eksempel er både Malaria og gul feber, som er en epidemi. Bakteriefloraen er ulik den vi har her i Norge og med ulike smittsomme sykdommer. Det er jo en grunn til at du som reisende bør vaksineres, for å unngå å bli smittet.

Dette er fra en side i Revmatikerbladet. Nå kan du ta influensavaksinen på apoteket, de som er mer utsatt og bør vaksineres er eldre, og de med kroniske sykdommer som hjerte-lunge- og nyre sykdommer, enkelte med revmatiske sykdommer er mer utsatt og bør også vaksineres.

Nedenfor har jeg funnet noen utdrag fra ulike nettsider, om noen vil lese resten så har jeg lagt med linkene.

Vaksiner redder liv

Hele 20 millioner barneliv er spart i løpet av de siste 18 årene på grunn av vaksiner.

Over 100 millioner barn vaksineres hvert år mot meslinger og andre sykdommer.

Dette er et utdrag fra Bergens Tidene.

Noen barn vil få alvorlige senvirkninger. La det være sagt: Immunforsvaret blir sterkt svekket, ikke styrket, etter å ha gjennomgått meslinger. Etter en meslinginfeksjon vil barnet ha immunitet mot meslinger – på samme måte som etter vaksinasjon. Men hvorfor ta risikoen som følger med sykdom når du kan få denne immuniteten ved vaksine? For oss er dette en stor gåte.

«De som er for vaksiner har vitenskapen, mens vi som er imot ikke har annet enn vår tro på mennesket.»

Dette handler ikke om «tro på mennesket», men om liv og død. Dette er som å hevde at en mor som mister sitt uvaksinerte barn i meslinger «ikke trodde nok, ikke spiste sunt nok».

Utdrage er fra denne siden: https://www.bt.no/btmeninger/kronikk/i/qvR3g/Solje-Bergman-er-farligere-for-barn-enn-vaksiner

Det er mange gode argumenter for å bli vaksinert – og ingen mot. Bivirkningene ved MMR-vaksinen er for eksempel helt ubetydelige sammenlignet med selve sykdommene. Resten kan leses via denne linken: https://illvit.no/medisin/legemidler/3-gode-grunner-til-a-bli-vaksinert

Voksne trenger oppfriskningsvaksine (boostervaksine) hvert tiende år

Ikke alle vaksinene du får som barn, gir beskyttelse livet ut. Folkehelseinstituttet anbefaler derfor at voksne tar vaksine mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio omtrent hvert tiende år.

Artikkelen er fra denne siden: https://www.fhi.no/sv/vaksine/barnevaksinasjonsprogrammet/voksne-oppfriskningsvaksine/

#barnevaksine #boostervaksine #vaksiner

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg